Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

2 224 unika illustrationer bjöd in till Guldbaggegalan 2020

TEXT Lamin Kivelä

Genom att dela upp grafiken i mindre delar, skaka om och sätta ihop 2 224 unika kombinationer, skapade designbyrån Söderhavet i Stockholm en egen bagge på varje inbjudan till Guldbaggegalan 2020. Ledorden för beställningen från Svenska Filminstitutet var ”modernt och överraskande”, ”lyxigt” och ”välkomnande”.

Annons
Kort med exempel på de unika baggarna.
Alla baggar på korten i inbjudningarna har fått unika former och blandningar av kulörer. Foto: Jan Landfeldt.

Söderhavet fick uppdraget i augusti 2019 och allt skulle vara levererat och klart i god tid för att fungera till Guldbaggegalan den 20 januari 2020.

I projektet ingick att skapa bland annat ett programhäfte och inbjudningskort som skulle kännas moderna, överraskande, lyxiga och välkomnande.

Oscar Bauer
Oscar Bauer, Creative Director på Söderhavet. Foto: Söderhavet.

Det som lockade med projektet var möjligheten till kreativ höjd, men budgeten gav inte mycket vingelutrymme.
– Hade vi något att gå på efter en första brainstorm skulle vi köra, berättar Oscar Bauer Creative Director på Söderhavet.

Designern Noel Pretorius logofiering av konstnären Karl Axel Pehrsons Guldbagge-statyett från 1964 inspirerade till formen på Söderhavets baggar. De ville också få med statyettens skimrande uttryck i färgsättningen av grafiken.

De unika kombinationerna av form och färg åstadkom byrån genom ett script i programmeringsspråket Python.
– Söderhavet genererade 2 224 unika baggar som de levererade i en flersidig pdf, med en bagge på varje, berättar Frida Westerlund, projektledare på Digaloo, som Söderhavet anlitat för att trycka inbjudningarna.

Idén till att skapa variationer i formen fick byrån från flipp-böcker, där barn bläddrar ihop olika djur och andra bilder i osannolika kombinationer.
– Vi delade upp baggen i bakdel, mitt, framdel, huvud och tentakler. Varje parti skapade vi sedan i sju varianter, berättar Oscar Bauer.

Frida Westerlund
Frida Westerlund, projekteldare på Digaloo. Foto: Elin Paskell.

Tryckeriet matchade sedan varje bagge med den inbjudningslista i excel-format de fått från Svenska Filminstitutet.
– Excel-filen innehöll också varje gästs unika användarnamn och lösenord (för att svara på inbjudan, på Svenska Filminstitutets sajt, reds. anm.), berättar Frida Westerlund.

Korten med baggarna är tryckta i formatet 190 x 280 millimeter, i 4-färg på Mohawk Eggshell Ultravit, 324 gram. Inbjudningskortet med information är tryckt på det halvtransparenta Cromatico Digital transwhite i något mindre format.
– Pappret till korten med baggarna valde vi för att efterlikna en litografi och ge en känsla av konst, berättar Oscar Bauer.

Tryck, halvtransparent papper
Informationen tryckte Digaloo på ett halvtransparent papper. Foto: Jan Landfeldt.

På inbjudningarna till de nominerade skulle också namnet på personen vara med.

Frida Westerlund berättar vidare att projektet är ett av de större matchningsjobb Digaloo gjort.
– För att komplicera ytterligare, tryckte vi också adresserade kuvert, där varje inbjudningskort måste in i rätt kuvert. Men håller man allt i ordning blir det ändå ett enkelt jobb.

Hur lång leveranstid har ni på ett sånt här projekt?
– Vi sa tio arbetsdagar, från godkända filer. Men vi klarade nog att trycka och leverera lite snabbare, berättar Frida Westerlund.

Arbetsgrupp

Söderhavet
Oscar Bauer, Creative Director
Jesper Robinell, Creative Director
Baptiste Guesnon, Designer
Therese Cappelen, Designer
Sergio Garcia, Senior Designer
Matthias Gaimer, projektledare

Svenska filminstitutet
Helen Silvander, kommunikationsansvarig
Vicke Harris, projektledare

När allt var klart hade solen kanske hunnit börja gå ner. Men utan att gissa alltför mycket, blänkte det nog till på himlen då de 2 224 guldbaggarna flög till Svenska Filminstitutet på Gärdet i Stockholm. För en kort paus, innan de levererades till sina mottagare.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop