Söderhavet fick uppdraget i augusti 2019 och allt skulle vara levererat och klart i god tid för att fungera till Guldbaggegalan den 20 januari 2020.
I projektet ingick att skapa bland annat ett programhäfte och inbjudningskort som skulle kännas moderna, överraskande, lyxiga och välkomnande.
Det som lockade med projektet var möjligheten till kreativ höjd, men budgeten gav inte mycket vingelutrymme.
– Hade vi något att gå på efter en första brainstorm skulle vi köra, berättar Oscar Bauer creative director på Söderhavet.
Designern Noel Pretorius logofiering av konstnären Karl Axel Pehrsons Guldbagge-statyett från 1964 inspirerade till formen på Söderhavets baggar. De ville också få med statyettens skimrande uttryck i färgsättningen av grafiken.
De unika kombinationerna av form och färg åstadkom byrån genom ett script i programmeringsspråket Python.
– Söderhavet genererade 2 224 unika baggar som de levererade i en flersidig pdf, med en bagge på varje, berättar Frida Westerlund, projektledare på Digaloo, som Söderhavet anlitat för att trycka inbjudningarna.
Idén till att skapa variationer i formen fick byrån från flipp-böcker, där barn bläddrar ihop olika djur och andra bilder i osannolika kombinationer.
– Vi delade upp baggen i bakdel, mitt, framdel, huvud och tentakler. Varje parti skapade vi sedan i sju varianter, berättar Oscar Bauer.
Tryckeriet matchade sedan varje bagge med den inbjudningslista i excel-format de fått från Svenska Filminstitutet.
– Excel-filen innehöll också varje gästs unika användarnamn och lösenord (för att svara på inbjudan, på Svenska Filminstitutets sajt, reds. anm.), berättar Frida Westerlund.
Korten med baggarna är tryckta i formatet 190 x 280 millimeter, i 4-färg på Mohawk Eggshell Ultravit, 324 gram. Inbjudningskortet med information är tryckt på det halvtransparenta Cromatico Digital transwhite i något mindre format.
– Pappret till korten med baggarna valde vi för att efterlikna en litografi och ge en känsla av konst, berättar Oscar Bauer.
På inbjudningarna till de nominerade skulle också namnet på personen vara med.
Frida Westerlund berättar vidare att projektet är ett av de större matchningsjobb Digaloo gjort.
– För att komplicera ytterligare, tryckte vi också adresserade kuvert, där varje inbjudningskort måste in i rätt kuvert. Men håller man allt i ordning blir det ändå ett enkelt jobb.
Hur lång leveranstid har ni på ett sånt här projekt?
– Vi sa tio arbetsdagar, från godkända filer. Men vi klarade nog att trycka och leverera lite snabbare, berättar Frida Westerlund.
[fakta id=”46429″]När allt var klart hade solen kanske hunnit börja gå ner. Men utan att gissa alltför mycket, blänkte det nog till på himlen då de 2 224 guldbaggarna flög till Svenska Filminstitutet på Gärdet i Stockholm. För en kort paus, innan de levererades till sina mottagare.