3 frågor med Sara Öhman

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-05-22
Som frilansande konsult har Sara Öhman hjälpt företag världen över med att kompetenshöja och effektivisera deras marknadsavdelningar. Ett viktigt led i det är att implementera Generativ AI i det vardagliga arbetet. 
BIld: Paula Tobar / Pixabay.

Många har en bild av att AI är något svårt och komplicerat att lära sig arbeta med. Stämmer det?

– AI är väldigt logiskt. Däremot finns några trösklar att komma över, där den mest tydliga är att det känns som om du fuskar. När du kommit över fusk-tröskeln behöver du zooma ut och se på ditt arbete systematiskt. Lyckas du med att förstå att du behöver jobba steg för steg precis som du gör i ditt arbete idag, oavsett vad du jobbar med, kommer du känna dig oövervinnerlig med AI.

Några av företagen Sara jobbat med innefattar Asics, Röda korset, Getinge och Etihad Airways. 

Vad är det första du kollar på när du går in som konsult på ett företag som aldrig jobbat med Gen AI?

– Jag börjar med att bredda deras perspektiv på att Gen AI = ChatGPT/Micorsoft CoPilot. För en marknadsavdelning finns otroligt många verktyg. För att avgöra vilka verktyg som passar att arbeta med behöver man också ta företagets förhållningssätt till IT och System, därför är IT-avdelningen ofta involverad på något sätt.

Bild: GrumpyBeere / Pixabay.

Har du någon favvo AI-konstnär?

– Inte direkt, jag är mest intresserad av de som använder verktygen på ett intressant sätt. Glamseasons på Instagram tycker jag är ett exempel på det.

På Inhousedagen imorgon kommer Sara lära ut hur man använder AI till sin fördel i det kreativa arbetet – som både går att utveckla och effektivisera genom att utnyttja AI:ns fulla potential. Efter föreläsningen kommer du ha de bästa förutsättningarna för att direkt kunna börja bygga din egen AI-verktygslåda. 

Klicka här för mer info och biljettbokning.  Med vårt sista-minuten-erbjudande går ni tre för priset av två – så grabba tag i närmsta kollegorna så ses vi!