Axfood är dock tydliga med att nyttjandet av AI inte ersätter deras mänskliga designers, utan att det snarare handlar om att underlätta de processer de redan har och ”frigöra kreativ potential”.
– I det här fallet hade vi en tydlig idé om att skapa en lekfull magisk värld med en intresseväckande design för den yngre målgruppen som läser texterna på baksidan av mjölkpaketen. Designen och texten på baksidan, som också skapats med AI, syftade till att väcka en positiv diskussion om AI runt matbordet, säger Lisa Dauchez, som är chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Designen skulle också illustrera bristerna som fortfarande finns med AI. Efter flera iterationer valde Axfood en design som de kände skulle sticka ut bredvid de mer traditionella mejeriprodukterna på butikshyllan.
Verktygets utveckling
Lisa berättar att de arbetat med AI i fem år. På den tiden har de utvecklat ett 100-tal modeller som dels fungerat som ett stöd när det kommer till sådant som butik och transport, men också bidrar till en uppstärkning av arbeten med kampanjer och effektivitet.
– Det är ett effektivt verktyg för inspiration och för att ta fram unik förpackningsdesign som inte liknar den väg vi kanske själva hade valt att gå. Men det är också ett sätt att få fram designförslag som liknar design vi tidigare tagit fram för våra varumärken, säger hon.
Läs också: Jubileumscognac illustrerar Gamla stan
Appens artificiella intelligens har utvecklats genom de tidigare designs som tagits fram för Axfoods varumärken Eldorado och Garant, där den tränats i att kombinera produktens egenskaper för att sedan applicera det på förpackningen. Detta menar Lisa gör det möjligt att snabbt genom prompting få fram olika designspår att utvärdera i designprocessen.
– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering och prognosverktyg, utan också om att lära oss mer om hur AI kan stötta olika behov och funktioner, som våra kreativa processer exempelvis. Det här AI-verktyget tog vi fram för att utforska möjligheterna i vårt arbete med att ta fram förpackningsdesign.
På frågan om hur Axfoods planer för AI-design ser ut framöver svarar Lisa att de just nu är i ett utforskande och ett lärande i hur och var i den kreativa processen AI kan bidra.
– Några av insikterna är att det inte går att trycka på en knapp och få en helt färdig design, och att du fortsatt behöver ha en kreativ idé om vad du vill göra och beroende på designstrategi kan det effektivisera mer eller mindre, avslutar Lisa.
Alla bilder: Axfood.