Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

30 nya jobb hos Grebban, mitt i pandemin

TEXT Märta Kero

När många upplevde att e-handeln redan gick på högvarv slog pandemin till och lade i en ny växel. För varumärkes- och designbyrån Grebban har utvecklingen lett till mer än 30 nya arbetstillfällen – och fler väntas det bli.

Annons

Två veckor in i januari består varumärkes- och designbyrån Grebbans arbetsstyrka av snart 75 personer totalt. De specialiserar sig på att hjälpa bolag utveckla sin e-handel och efterfrågan på den här typen av tjänster har exploderat under 2020.

– När pandemin slog till var det många företag som fick ett wake-up call – de hade inte verktyg för att nå ut till sina kunder nu. Deras brandbook kanske inte ens hade typsnitt som fungerar digitalt, säger Anton Johansson, vd och grundare av Grebban.

Anton Johansson, grundare av Grebban. Bilden är ett montage. Foto: Emil Ahdrian.
Anton Johansson, grundare av Grebban. Bilden är ett montage. Foto: Emil Ahdrian.

Som så många andra drabbades byrån till en början av panik när pandemin med covid-19 gjorde entré. De första veckorna förlorade de hälften av sina intäkter.

När den första chocken hade lagt sig insåg dock allt fler företag att e-handel och digitala lösningar var ett sätt att tackla krisen. Efterfrågan på Grebbans tjänster sköt plötsligt i taket och i stället för att permittera började de rekrytera.

– Det känns skönt att våga anställa. Det är också kul att vi har kunnat fånga upp personer som på grund av pandemin blivit av med jobb på traditionella byråer, säger Anton Johansson.

Några av kompetenserna som Grebban fyllt på sin stab med är art directors, grafiska designers, digitala designers och varumärkesstrateger. Under 2021 satsar byrån på att fortsätta växa och utöka sina två kontor i Stockholm och Göteborg.

– Vi rekryterar för fullt. Målet just nu är att anställa ungefär en person varannan vecka. Vår förhoppning är att fortsätta växa och få fler kunder. Vi vill även börja ta internationella kunder och har en del dialoger i Köpenhamn, säger Anton Johansson.

Sandqvist e-handel. Bild: Skärmdump.
Sandqvist e-handel. Bild: Skärmdump.

Den 21 januari belönades Grebban med guld i Svenska Designprisets kategori Digitalt – E-handel, för sitt arbete med sandqvist.com.

Beslutet att nischa sig mot e-handel tog byrån för några år sedan, de kunde se att utvecklingen skulle fortsätta åt det digitala hållet.

Men att utvecklingen plötsligt skulle gå så snabbt var förstås inget Grebban kunde förutse. De digitala framstegen är förändringar som Anton Johansson tror kommer att bestå även när pandemin dragit förbi.

– Vissa saker kommer tillbaka men den här vågen stoppas inte. Även om vi kommer att ha fysiska möten och handla i butik igen så kommer digitaliseringen att fortsätta accelerera.

Utöver e-handel generellt ser han även en fortsättning på “direct to consumer”-trenden. Drömmar om ökade vinstmarginaler lockar många att sälja direkt till kunden och slopa mellanhänder – men även den digitala tillvaron bidrar med motivation, enligt Anton Johansson.

– Eftersom att många återförsäljare är fysiska har den som är beroende av dessa blivit väldigt utsatt under pandemin. Men trenden gäller även återförsäljarna själva som i sin tur satsar allt mer på egna varor. Så det här är en utveckling från båda håll.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop