Två veckor in i januari består varumärkes- och designbyrån Grebbans arbetsstyrka av snart 75 personer totalt. De specialiserar sig på att hjälpa bolag utveckla sin e-handel och efterfrågan på den här typen av tjänster har exploderat under 2020.
– När pandemin slog till var det många företag som fick ett wake-up call – de hade inte verktyg för att nå ut till sina kunder nu. Deras brandbook kanske inte ens hade typsnitt som fungerar digitalt, säger Anton Johansson, vd och grundare av Grebban.
Som så många andra drabbades byrån till en början av panik när pandemin med covid-19 gjorde entré. De första veckorna förlorade de hälften av sina intäkter.
När den första chocken hade lagt sig insåg dock allt fler företag att e-handel och digitala lösningar var ett sätt att tackla krisen. Efterfrågan på Grebbans tjänster sköt plötsligt i taket och i stället för att permittera började de rekrytera.
– Det känns skönt att våga anställa. Det är också kul att vi har kunnat fånga upp personer som på grund av pandemin blivit av med jobb på traditionella byråer, säger Anton Johansson.
Några av kompetenserna som Grebban fyllt på sin stab med är art directors, grafiska designers, digitala designers och varumärkesstrateger. Under 2021 satsar byrån på att fortsätta växa och utöka sina två kontor i Stockholm och Göteborg.
– Vi rekryterar för fullt. Målet just nu är att anställa ungefär en person varannan vecka. Vår förhoppning är att fortsätta växa och få fler kunder. Vi vill även börja ta internationella kunder och har en del dialoger i Köpenhamn, säger Anton Johansson.
Den 21 januari belönades Grebban med guld i Svenska Designprisets kategori Digitalt – E-handel, för sitt arbete med sandqvist.com.
Beslutet att nischa sig mot e-handel tog byrån för några år sedan, de kunde se att utvecklingen skulle fortsätta åt det digitala hållet.
Men att utvecklingen plötsligt skulle gå så snabbt var förstås inget Grebban kunde förutse. De digitala framstegen är förändringar som Anton Johansson tror kommer att bestå även när pandemin dragit förbi.
– Vissa saker kommer tillbaka men den här vågen stoppas inte. Även om vi kommer att ha fysiska möten och handla i butik igen så kommer digitaliseringen att fortsätta accelerera.
Utöver e-handel generellt ser han även en fortsättning på “direct to consumer”-trenden. Drömmar om ökade vinstmarginaler lockar många att sälja direkt till kunden och slopa mellanhänder – men även den digitala tillvaron bidrar med motivation, enligt Anton Johansson.
– Eftersom att många återförsäljare är fysiska har den som är beroende av dessa blivit väldigt utsatt under pandemin. Men trenden gäller även återförsäljarna själva som i sin tur satsar allt mer på egna varor. Så det här är en utveckling från båda håll.