Igår startade årets 48h, reklamtävlingen för studenter i Sverige.
Tävlingen går ut på att studenter i tremannalag under 48 timmar skapar en printannons för en ideell organisation. I varje tremannalag finns en AD, en copywriter och en strateg, och i år är det för den partipolitiskt obundna organisationen jagvillhabostad.nu som annonsen ska skapas. Tävlingen avslutas imorgon, 28 mars, när de 48 timmarna har gått.
”Öka medvetenheten och kunskapen om bostadsbristen och hur unga drabbas. Få målgruppen att förstå att det är ett samhällsproblem som drabbar alla.” Så lyder uppdraget som de tävlande har tagit sig an.
Den vinnande annonsen publiceras i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan. Det vinnande laget, samt de lag som tar medalj, får dessutom en vinstsumma.
Juryn som ska döma bidragen består av
Caroline Jungsand – Creative Director / VD, Juno PR
Staffan Lönner – VD, Citypaketet
Julia Blomquist – Planner, Ingo
Mathias Wellström – VD, Triby
Elisabet Fischer – Copywriter, Volontaire
Daniel Mencák – Art Director, DDB
Helene Bielke – AD, Helene Bielke
Yashar Niknam – Creative Director, Super Tuesday
Anna Lindstein – Digital Experience Manager, Comviq
Sedona Tesfai – Project Manager, Webbdagarna.