Aba i ny kostym

TEXT 

Mårten Huzell

PUBLICERAD 

2018-03-16
Aba har tagit fram en ny logotyp och grafisk profil som ska avspegla deras historia och innovationsvilja.

[prenumerera]

Sedan starten 1965 har Aba hjälpt sina kunder i Stockholm med utskrifter och grafisk produktion. Under åren har de fokuserat mer på kundernas kommunikation än på sin egen. Det har det blivit ändring på nu, i och med lanseringen av en uppdaterad identitet och ny grafisk profil.

– Vår utgångspunkt i arbetet med att ta fram en ny grafisk identitet har varit att bevara vår starka och väl inarbetade röda identitetsfärg och delar av vårt historiska manér, säger Robine Hedlund, account manager och head of sales på Aba.

1983 var Aba först med att erbjuda färgutskrifter från datafil och 2009 var de först i Sverige med 3D-utskrifter i färg. Med den nya logotypen vill Aba tydligare visa på sin kreativa och innovativa sida. Den grafiska profilen är tänkt som ett uttryck för deras arbete med att driva utvecklingen framåt. Den är framtagen inhouse på Abas marknadsavdelning och de hoppas att det ska bli en plattform där kunderna kan lära känna företaget bättre. Målet med logotypen var att skapa något som känns genuint och har en tydlig grafisk form samtidigt som den är iögonfallande.

– Vi ville använda oss av grafiska klassiska former, istället för ”vanliga bokstäver” – det skulle vara lätt att läsa men andas nytänkande och framtidsfokus, avslutar Robine.

Prenumerera på våra nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Välj nyhetsbrev*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.