Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Aba i ny kostym

TEXT Mårten Huzell

Aba har tagit fram en ny logotyp och grafisk profil som ska avspegla deras historia och innovationsvilja.

Annons

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Sedan starten 1965 har Aba hjälpt sina kunder i Stockholm med utskrifter och grafisk produktion. Under åren har de fokuserat mer på kundernas kommunikation än på sin egen. Det har det blivit ändring på nu, i och med lanseringen av en uppdaterad identitet och ny grafisk profil.

– Vår utgångspunkt i arbetet med att ta fram en ny grafisk identitet har varit att bevara vår starka och väl inarbetade röda identitetsfärg och delar av vårt historiska manér, säger Robine Hedlund, account manager och head of sales på Aba.

1983 var Aba först med att erbjuda färgutskrifter från datafil och 2009 var de först i Sverige med 3D-utskrifter i färg. Med den nya logotypen vill Aba tydligare visa på sin kreativa och innovativa sida. Den grafiska profilen är tänkt som ett uttryck för deras arbete med att driva utvecklingen framåt. Den är framtagen inhouse på Abas marknadsavdelning och de hoppas att det ska bli en plattform där kunderna kan lära känna företaget bättre. Målet med logotypen var att skapa något som känns genuint och har en tydlig grafisk form samtidigt som den är iögonfallande.

– Vi ville använda oss av grafiska klassiska former, istället för ”vanliga bokstäver” – det skulle vara lätt att läsa men andas nytänkande och framtidsfokus, avslutar Robine.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop