Åbro utlyser designtävling

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-09-02
Den första september lanserades designtävlingen för Åbros premiumöl Bryggmästarens.
Så här ser ölets design ut i dag.
Så här ser ölets design ut i dag.

Bryggmästarens är det öl som står för störst del av Åbros försäljning, och företaget vill nu uppdatera ölets förpackningsdesign. Designtävlingen som utlysts är öppen för alla att delta i, och den vinnande formen tar hem 250 000 kronor och om man har kapacitet, möjligheten att producera ut alla enheter.

– Vi är ett familjeägt bryggeri från Småland. Vi krigar varje dag för att klara av tuff konkurrens från multinationella storbolag. Därför kändes det självklart att utlysa en tävling där alla i Sverige, från glada amatörer till stora bolag ges möjlighet att skänka ny form åt vårt flaggskepp Bryggmästarens, säger Henrik Dunge, vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri.

Åbro menar att det känns självklart att inkludera kunderna i produktutvecklingen, och detta är inte första gången. I våras lanserades till exempel kampanjen ”En kollektiv Ale” där Bryggmästarens nästa ölrecept avgörs genom crowdsourcing.

– Bryggmästarens är till för alla som uppskattar hantverket bakom ett riktigt gott öl och dessa människor har massor av kunskap och tankar när det kommer till öl. Det vore närmast dumt av oss att inte bjuda in dem när vi utvecklar våra produkter. Nu hoppas vi att alla ölfantaster som också är duktiga designers tar chansen att avgöra hur nya Bryggmästarens ska se ut, säger Henrik Dunge.

Inlämningen på redesign.abro.se är öppen fram till 1 november och det vinnande bidraget utses 11 november. Juryn består av: Henrik Dunge (vd för Åbro Bryggerier), Alexander Stutterheim (grundare av Stutterheim Raincoats och John Sterner), Cheryl Akner-Koler (professor i teoretisk och tillämpad estetik på Konstfack) och Claes Carlsson (hängivet Bryggmästarens-fan).