Ahlgrens bilar förenar lek och tradition

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2023-09-01
Sveriges mest sålda godispåse, Ahlgrens bilar, fyller 70 år och firar med en renovering av den klassiska godispåsen. Byrån Neumeister har arbetat med skumbilarnas nya förpackningsdesign och visuella identitet på uppdrag av Cloetta. För att lyckas förnya och samtidigt behålla påsens igenkänning har byrån omarbetat flera av påsens designelement.

Det är alltid trixigt att uppdatera designen på produkter med en lång historia och fan-skara bakom sig. Vilka element vågar man ändra och vilka gör man bäst i att låta bli? Hur moderniserar man utan att tappa varumärkets ursprung och kännetecken? 

När Neumeister vred om nyckeln för att starta igång rebranden av Ahlgrens bilar var punkterna att förhålla sig till många. Av uppdragsgivaren Cloetta hade de fått tre grundstenar att bygga identiteten på: uttrycken ”ignite playfulness”, ”spark happiness” och ”enjoy the ride”.

– Det viktiga i briefen var att inte tappa igenkänning. Att behålla befintliga kunder som älskar bilar, men samtidigt nå ut till en yngre publik genom att skruva upp lekfullheten, säger Anna Dormer Volgsten, designer på Neumeister.

Anna Dormer Volgsten. Foto: Caroline Franzén.

Hon berättar att teamet utgått efter påsens befintliga designsystem med den tydliga horisontella avdelaren mellan varumärke och smak. Den övre delen med sin gula färg och röda logotyp fick stanna kvar för att representera rötterna medan påsens nederdel omarbetats för att utveckla och utmana systemet.

– På långt håll är intrycket samma som tidigare, men när man håller påsen i handen upptäcker man att en hel del har förändrats. Vi har uppdaterat färgsystemet och låtit de ikoniska veteranbilarna som varit en del av förpackningen sedan start köra vidare och lämna plats för nytt. Men de finns kvar på baksidan! försäkrar Anna.

Ahlgrens bilar genom åren.

Med smakerna i centrum
– På 50-talet var bilen allt! Ju mer plåt och utsläpp desto bättre. Idag ser vi annorlunda på bilen, utsläpp och miljö. Det som är underbart med bilen idag är den frihet den ger oss med körglädjen och upplevelserna. Det har vi velat fånga i det visuella, säger hon.

Det är inte bara synen på bilen som förändrats sedan 50-talet. 50 år efter lanseringen av godisbilarna i sin originalform dök en ny smak upp i butikerna: Ahlgrens bilars Lakritsdäck (som gör comeback i samband med jubileet). Sedan dess har flera smaker tillkommit genom åren, vilket Cloetta velat göra tydligare i identiteten. För att särskilja smakerna utan att ändra helhetsintrycket allt för mycket har Neumeister infört illustrationer på påsen som går ton i ton, ritade av illustratören Mikael Eriksson.

Den tidigare designen till vänster med den nya till höger. Bild: Cloetta.

– Det smakkodade fältet är nu ett landskap där ett produktfönster i bilarnas karakteristiska form färdas på vägen. Bilarna har fått smakillustrationer som kör fram med energi och fart på en väg som möts av olika element för varje smak. 

Läs också: Grönsaker får liv i Tuggs rebrand

– Sursockrade har en pirrig frihetskänsla med semestermål och nöjesfält med adrenalinkickar. Saltlakrits landskap är i stället kargt, tufft och hårt, med spetsiga berg och vassa stenar. Allt för att fånga smaken inom Ahlgrens bilars universum och sprida körglädjen.

Old school vs. new school.

Skummande logotyp
För att ytterligare bidra till den lekfulla och inbjudande känslan har byrån ritat om logotypen som fått rundare former för att återspegla själva skumgodiset. 

– En stor del av arbetet har varit att gallra bort daterade uttryck utan att tappa arvet. Logotypen har rensats upp från toningar och effekter och består nu av rena former i röd, gul och svart. A:ets bokstavsform har ritats om till ett envånings-a som matchar b:et vilket ger en tydligare helhet.

Slutligen: vilken godisförpackning är din personliga favorit?
– Svårt att välja! Men måste väl säga att jag är ett stort fan av Chupa Chups – så enkelt och lekfullt på samma gång, avslutar Anna.

Arbetsgrupp
Peter Neumeister, Creative Director
Anna Dormer Volgsten, Designer
Karolina Ekstrand, Production Manager
Björn Kongslöv, Final Art
Pia Lundström, Production Manager