Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Airbnb med nytt typsnitt

TEXT Camilla Buch

Det nya typsnittet, Cereal, kommer att appliceras på hela företagets plattform.

Annons

Typsnittet ska göra att Airbnb fritt kan röra sig mellan online/offline med ett enhälligt uttryck samt ökar läsbarheten över företagets alla delar – ett viktigt steg i arbetet med ökad tillgänglighet, enligt företaget.

Bakom typsnittet står ett samarbete med Dalton Maag, som nyligen även tog fram Netflix egna typsnitt.

– Eftersom vi strävar efter att få ett globalt perspektiv på vårt arbete, samarbetade vi med Dalton Maag – ett framstående, oberoende typsnittsfounry med ett rykte för att skapa sofistikerade, globala typsnittssystem. De är ett högt samarbetsvilligt företag som arbetar med experter på skrivsystem runt om i världen och skapar teckensnitt som är lokalt relevanta men sammanhängande, säger Derek Chan, Creative lead, marketing, i en intervju på Airbnb:s hemsida.

Namnet Cereal kommer från den entreprenörskapsanda som räddade företaget år 2008. I ett sista ryck för att samla in mer pengar innan Airbnbs grundare funderade på att lägga ned tog de fram intressanta samlarobjekt. De tog fram brandade flingpaket under 2008-års presidentvalskampanj i USA, ”Obama O’s” och ”Cap’n McCain”-flingor och tog del av det engagemang som omgav valet, för att samla in pengar. Flingorna räddade företaget och inspirerade till en kärnvärdering om att lösa problem på oväntade sätt. Namnet på typsnittet föll naturligt.

– Som formgivare kan vi välja när ord tjänar det visuella eller när ord är det visuella. På Airbnb använder vi typsnitt för att passa in och för att stå ut – för att hålla fokus på samhället och göra stora uttalanden. Till exempel med Super bowl-kampanjen We accept ville vi skicka ett kraftfullt meddelande. Genom att sätta stor typografi över porträtt utan någon voiceover kunde vi skapa en enkel, kraftfull behandling som lyfte fram våra varumärkesvärden, säger Derek Chan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop