Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Alla vinnarna i 100-wattaren 2018

TEXT Mina Stierna

Årets vinnare i 100-wattaren är nu korade. 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet.

Annons

Under torsdagskvällen korades vinnarna i den prestigefyllda kommunikationstävlingen 100-wattaren. 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet.

Totalt delades 33 priser ut i valörerna 100, 75 och 50-watt, samt det nya priset 100-fattaren.

I den största kategorin, sett till antal inskickade bidrag, Konsument Kampanj, tog Arla med Åkestam Holst NoA hem högsta vinsten. I kategorin Årets Nytänk vann SBAB med ”Boendeekonomi är jättekul!?”.

Volvo Cars med Forsman & Bodenfors tog 100-watt i kategorin ”Långsiktigt”. 100-fattaren, specialpriset som belönar ansvarsfull och inkluderande reklam, delades ut för första gången och den historiska vinnaren blev Halebop.

Byråerna med flest watt:
Åkestam Holst NoA 500w
NORD DDB Stockholm 400w
Abby Priest 200w
Forsman & Bodenfors 175 w

Annonsörerna med flest watt:
Klarna 250w
Adobe 200w
IKEA 200w
Reportrar utan gränser 200w

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2018:

Ideellt
100-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst NoA
75-watt, The Raoul Wallenberg Algorithm, Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
50-watt, Scout View, Scouterna, Garbergs

Ideellt Kampanj
100-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King
75-watt, Fotboll utan fylla, IQ, Forsman & Bodenfors
50-watt, Första hjälpen vid sorg, Svenska Kyrkan, Volontaire

Företag
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Älskade assistent, Kommunal, Scream/Ruth
50-watt, The Bird Banner – Engineering for life, Ramboll, Garbergs/IUM

Företag Kampanj
100-watt, Tele2 End-Up, Tele2, Åkestam Holst NoA
75-watt, Gör plats, Arbetsförmedlingen, Le Bureau
50-watt, Renault – Vägen till framgång, Renault, Reaktion

Internationellt
100-watt, IKEA´s response to Balenciaga, IKEA, ACNE/IKEA Creative Hub
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Internationellt Kampanj
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool

Årets Nytänk
100-watt, Boendeekonomi är jättekul!?, SBAB, Emakina DBG
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Konsument Strategisk design
100-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, S:t Eriks Bryggeri, S:t Eriks Bryggeri/Galatea, Bryner
50-watt, MissLyckad, Länsförsäkringar Göteborg, Stendahls

100-fattaren
Vinnare, Halebop
Finalist, McDonald´s
Finalist, IKEA

Konsument Singel
100-watt, Irresistibly pointless trueview ads, IKEA, Åkestam Holst NoA
75-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool
50-watt, The World’s Most Boring Billboard, Sioo:x, Stendahls

Konsument Kampanj
100-watt, Bara mjölk smakar mjölk, Arla, Åkestam Holst NoA
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King

Långsiktigt
100-watt, Made by Sweden, Volvo Cars Sverige, Forsman & Bodenfors
75-watt, Från en familj där mat är kärlek, Zeta, Hummingbirds, Wavemaker och Zeta
50-watt, Krafter utöver det vanliga. På jobbet., Unionen, ANR BBDO

Om 100-wattaren:
100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop