Änglamark har fått nytt liv genom ny form

TEXT 

Mina Stierna

ÄNDRAD 

2018-11-08

 | 

PUBLICERAD 

2018-11-08
Nya satsningen på Änglamark har som mål att påverka både vår planet och vår hälsa.

För ett tag sen blev det klart att Coop tillsammans med byrån Priority ska bygga om varumärket Änglamark för att attrahera nya, yngre kundgrupper genom en konceptuell kommunikation. Arbetet syns redan i form av ny förpackningsdesign och butikskommunikation och en fortsatt konceptuell utveckling av kommunikationen.

Vi tog ett samtal med Erik Tillberg, VD för Priority för att ta reda på lite mer kring det nya uppdraget vars nästa steg är att satsa på utbyggnaden av Änglamark i Danmark och Norge.

– Vi satsar nu på ett ännu större sortiment med fler artiklar. Samt mer kommunikation och ökad digital närvaro. Millennials är en väldigt kunnig målgrupp, som både är intresserade och har höga krav på hållbara produkter.

I det dagliga arbetet med kunden satsar man på att jobba i starka team som innefattar kunskaper om både; affärsstrategi, kommunikation och design.

– Det innebär en daglig kontakt med många olika delar av kundens organisation och på olika nivåer, från koncernledning till butiksmedarbetare.

I det nya arbetet ingår också utveckling av själva sortimentet.

– Det handlar om att bredda sortimentet mot nya kategorier. Och nya samarbeten med nya innovativa leverantörer inom hållbarhet. Ett exempel är ett utökat sortiment inom Vego.

Mest inspirerande med den nya kunden tycker man på Priority är att maten man lägger i varukorgen är en av de viktigaste källorna till klimatpåverkan.

– Hur vi väljer när vi handlar är något av det största vi kan göra som enskilda konsumenter för att påverka både vår planet och vår hälsa. Det har varit jätteroligt för hela teamet att få jobba med ett varumärke, som är en pionjär inom hållbarhet och tar dessa frågor på så stort allvar, avslutar Erik.

I bilden nedan kan vi se första resultatet av samarbetet i form av en rendodlad förpackningsdesign som har som mål att tydligare lyfta fram det ekologiska och butikskommunikationen som går under temat ”Svårt att välja? – välj Änglamark – noga utvalt, klokt bortvalt.”