Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
37737

Apples kreativitetsplatta i butik

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2015-11-12 | PUBLICERAD 2015-11-12

Försäljningen av Apples nya Ipad Pro, som riktar sig till formgivare och utvecklare, har dragit igång – och med den också Apple Pencil och Smart Keyboard, som ska ge precision och funktionalitet på Ipad.

Annons
iPadPro_Pencil_Lifestyle1-PRINT_
Ipad Pro och Apple Pencil.

– Det inledande gensvaret på Ipad Pro från apputvecklare och kunder har varit otroligt och vi är glada över att få ut Ipad Pro till kunder runtom i världen den här veckan. Ipad Pro är vår kraftfullaste Ipad någonsin och ger användarna ännu större möjligheter att skapa fritt och arbeta effektivt, tack vare 12,9-tums Retina-skärmen, ett 64-bitars A9x-chip samt Apple Pencil och nya Smart Keyboard. Det ska bli kul att se vad de hittar på med Ipad Pro, säger Philip Schiller, Apples vice vd på Worldwide Marketing.

Scott Belsky som är vice vd för produkter på Adobe, menar att Ipad Pro öppnar för nya typer av mobil kreativitet som förändrar arbetet för kreativa proffs.

– Tack vare att Ipad Pro har en större skärm och snabbare prestanda kommer kreativa proffs att kunna dra full nytta av Adobes serie med Creative Cloud-mobilappar. Möjligheten att manipulera en bild på 50 megapixlar direkt på Ipad Pro i Photoshop Fix och sedan skicka den till Photoshop CC på en stationär dator för finjustering är ett bra exempel på branschdrivande samarbete som miljontals Adobe- och Apple-användare gynnas av, säger han.

Även Georg Petschnigg, en av grundarna till Fiftythree och den populära skiss-appen Paper, har kommenterat att Apples nya platta är optimal för appen:

– Kreativa proffs världen över använder Paper i sina arbetsflöden till att designa allt från flödesdiagram och storyboards till wireframes och arkitektskisser. Ipad Pro är den optimala plattformen för Paper, med en kraftfull 12,9-tums Retina-skärm och ett A9x-chip med prestanda i klass med de flesta bärbara PC-datorer. Med Ipad Pro får Paper-användare en ännu större och mer dynamisk yta där de snabbt kan samla idéer så fort inspirationen slår till, till exempel anteckningar, bilder, skisser eller diagram.

iPadPro_Pencil_Lifestyle2-PRINT_
Ipad Pro och Apple Pencil.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop