Med sin kompromisslösa hållning till kvalitet hade denna typograf i stort sett samtliga Sveriges reklambyråer som sina kunder. Hans berömda devis var: “Behandla all text som om den ska läsas.” Och han omtalades som mannen som blev miljonär på att knipa – det vill säga justera avståndet mellan varje bokstavspar i en text. Något som i dag är en självklarhet men som i en tid som kom från bly – där varje bokstav hade sin fyrkantiga plats – var nytt och unikt.
”Han var långt före sin tid på många sätt: Han införde skift i en stel bransch, gjorde för första gången i branschen en prislista som baserades på en kostnadsberäkning per arbetsplats, utrustade företagen med modernaste teknik och betraktade kunderna som kunder som hade rätt i alla lägen,” skriver vännerna Klas Beckman och Wolfram Krämer från Stockholms Typografiska Gille.
”En fin kollega & medlem i Stockholms anrika Typografiska Gille, kamrat och vän har lämnat oss, men minnen som vi har från åren med honom kommer att leva länge.”
Hela minnesordet av Klas Beckman och Wolfram Krämer kan du läsa på signprint.se.