Att göra pension roligare

TEXT 

Mårten Huzell

PUBLICERAD 

2018-02-02
Pension och igenkänning i flera kanaler var i fokus när Identity works uppdaterade Minpensions grafiska profil.

 

Det var många aktörer med på tåget när pensionsportalen Minpension byggde om för att anpassa sig till fler kanaler. Kunderna möter Minpension på många olika platser som till exempel på bankers och försäkringsbolags webbsidor samt hos pensionsmyndigheten. För att öka särskiljningen valde Identity works att gå bort ifrån, den för branschen vanliga blå/vita färgvärden, för att istället använda en multicolor-logotyp. Den gamla ordbilden, min pension, var generisk och lätt att förväxla med andra aktörers pensionsbeskrivningar. Ordbilden ändrades så att fokus hamnade på pensionsdelen vilket ger ett tydligare varumärke och minskar risken för förväxling.

Med utgångspunkt i den etablerade pensionspyramiden byggde Identity works ett formspråk med klossar, klosspyramiden. Ett pedagogiskt verktyg för att tydligt kommunicera med användarna och som genomsyrar hela den grafiska profilen.

– Vi jobbade även mot att råda bot på att pension kan kännas torrt och tråkigt. Ett mantra vi hade igenom processen var att sänka trösklar. Därför klev vi in i ett formspråk med träklossar där en mänsklig närvaro pedagogiskt förklarar ämnet, säger Linnea Friberg, kreatör på Identity works.