B-Reel ljusar upp shoppingen

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2016-02-12

 | 

PUBLICERAD 

2016-02-12
Den kreativa byrån B-Reel har ansvarat för att göra Mall of Scandinavias ljusinstallationer, där de kombinerar inspiration från årstider och tid på dygnet med ljusanimationer både ute och inne.

facade

Ljusinstallationerna syns både i taket inne i gallerian och på husets fasad. De har tagits fram med datoranimationer och ett system av tusentals LED-lampor.

– Ljusinstallationerna är inspirerade efter årstiderna och anpassas efter säsong och tid på dygnet. Vi har dessutom program som är anpassade för särskilda event och högtider, säger Jessica Kjellson Helle, digital manager hos fastighetsägaren Unibail-Rodamco Nordic.

Fasadanimationen ska vara inspirerad av isblock rör sig, och animationen inuti gallerian består av 3 296 stycken 2 meter långa glasstavar med LED-lampor i som hängts upp i taket.

– Utmaningen låg i att skapa en miljö för människor att trivas i. Vår konceptidé var därför att skapa en mall of life där vi inspirerades av naturens skiftningar, säger Marcelo Reis Melo, art director på B-Reel, och fortsätter:

– Det har varit en lång och fantasifylld designprocess där vi försökt bygga in varumärkets själ i den fysiska miljön. Vi började med konceptutveckling, storyboards och ett skissarbete i kroki. Därefter har vi byggt skalenliga datormodeller där vi testat animationerna och fått dem godkända av beställaren.

ceiling

ceiling_animate

facadeanimation