Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
41150

Både hårda och mjuka värden för EFK

TEXT Sara Wilk

Teknikkonsultföretaget EFK får ny identitet – och vill samtidigt visa på vikten av design och kommunikation i byggbranschen.

Annons

EFK_1

Målet med den nya identiteten för Energi Funktion Komfort, som har tagits fram av Amanda Thomsson Design, är att stärka byggbranschens varumärken med hjälp av grafisk design och kommunikation. Under arbetet med identiteterna har arbetsgruppen – förutom logotyp, enheter, webb, bilder och copy – också tagit fram en ny varumärkesplattform.

– Designen består av två delar där vi jobbat med kontraster av hårda och mjuka värden. Hårda värden med designen i den visuella identiteten, för att skapa ett tydligt regelverk. Mjuka värden med bilder, copy och digital närvaro, för att signalera den inbjudande och hjärtliga delen som är så viktig för EFK. Samarbetet med dem har varit otroligt inspirerande och kreativt. De har tagit ett kliv utanför boxen och kör inte “safe”, de vågar utmana både sig själva och branschen. Och de ligger rätt i tiden, det är dags för ett skifte, säger Amanda Thomsson.

EFK_5

Implementeringen av den nya visuella identiteten sker under 2016. Men redan 2 juni lanseras den nya hemsidan.

– Istället för att andas teknik vill vi visa på vår hjärtliga, glada och engagerade sida. Vi vill stärka vårt varumärke, men också inspirera företag i vår bransch att ta samma steg. Amanda har med sin lyhördhet och förmåga att skapa, fått oss alla på EFKAB att ta ett steg in i en ny tid. En tid av innovation, kommunikation, engagemang och glädje. Tillsammans har vi nått ett steg längre, säger Mikael Lezdins, vd på EFK.

EFK_6

EFK_2

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop