Målet med den nya identiteten för Energi Funktion Komfort, som har tagits fram av Amanda Thomsson Design, är att stärka byggbranschens varumärken med hjälp av grafisk design och kommunikation. Under arbetet med identiteterna har arbetsgruppen – förutom logotyp, enheter, webb, bilder och copy – också tagit fram en ny varumärkesplattform.
– Designen består av två delar där vi jobbat med kontraster av hårda och mjuka värden. Hårda värden med designen i den visuella identiteten, för att skapa ett tydligt regelverk. Mjuka värden med bilder, copy och digital närvaro, för att signalera den inbjudande och hjärtliga delen som är så viktig för EFK. Samarbetet med dem har varit otroligt inspirerande och kreativt. De har tagit ett kliv utanför boxen och kör inte “safe”, de vågar utmana både sig själva och branschen. Och de ligger rätt i tiden, det är dags för ett skifte, säger Amanda Thomsson.
Implementeringen av den nya visuella identiteten sker under 2016. Men redan 2 juni lanseras den nya hemsidan.
– Istället för att andas teknik vill vi visa på vår hjärtliga, glada och engagerade sida. Vi vill stärka vårt varumärke, men också inspirera företag i vår bransch att ta samma steg. Amanda har med sin lyhördhet och förmåga att skapa, fått oss alla på EFKAB att ta ett steg in i en ny tid. En tid av innovation, kommunikation, engagemang och glädje. Tillsammans har vi nått ett steg längre, säger Mikael Lezdins, vd på EFK.