Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Berghs årets skola – ännu en gång

TEXT Camilla Buch

För femte året i rad, och sjunde året totalt, har Berghs utsetts till School of the year i tävlingen AKQA Future lions i Cannes.

Annons

Skolan hade flest studentgrupper bland tävlingens finalplatser och bedöms därför hålla högst jämn kvalitet och innovationshöjd bland skolorna som deltog. Totalt tävlar över 2 200 studenter från närmare 400 skolor i 55 länder. Prisceremonin hölls i dag, 18 juni, i Cannes.

– Det känns nästan ogreppbart att få utmärkelsen för femte året i rad! Men det är inte överraskande utifrån det vi kan se i studenternas kreativa problemlösning. Det kombinerat med att dagligen omge sig med ett starkt community för innovation och närheten till den entreprenöriella hubben som Stockholm faktiskt är, säger Camilla Wallander, vd Berghs school of communication.

I tävlingen deltar studenter från världens ledande kommunikationsskolor i att ta fram en innovativ kommunikationslösning genom ny teknik och nya idéer: “Lös ett problem på ett sätt som inte var möjligt för tre år sedan”.

Bidragen bedöms anonymt av en jury av branschexperter, som väljer 100 finalbidrag som uppnår mest innovativ höjd. Den skola med flest studentgrupper på finalplatserna anses hålla högst stabil kvalitet och utnämns till årets skola.

”Grattis till Berghs för vinsten av Future lions School of the year, femte året i rad. Detta är en enorm prestation, kvaliteten på deras bidrag är alltid av högsta grad och vi ser fram emot att bedöma dem varje år,” säger Jo Hickson, teknologichef på AKQA.

Under det senaste året har skolan lagt fokus på sitt internationella erbjudande genom att jobba med fler partnerskolor i andra länder.

– Ett av Berghs viktigaste uppdrag nu är att inkludera fler perspektiv från såväl lärare som studenter. Vi bygger internationella partnerskap med skolor, och vi verkar aktivt för att få unga att upptäcka de olika kommunikationsyrken som finns, säger Camilla Wallander.

Nedan de studentgrupper som 2018 hamnade i shortlist och därmed säkrade skolans utmärkelse till School of the year:

Google adjust
Johanna Andersson
Daniel Bokström

Stream for life
Sofia Gustafsson
Noah Bramme
Andreas Karlsson

The advice device
John Lundquist Coey
Lina Bergman
Josefin Fridlund

Deaf never deafeated
John Lundquist Coey
Lina Bergman
Josefin Fridlund

Adidas coach
Gustaf Haffling
Martina Ståhl Rohdin
Emelie Svensson

How are you? by Google home
Felix Sarwe Grankvist
Felix Jängnemyr

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop