Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Buffalo Bill Gates ställs ut

TEXT Camilla Buch

Kalle Mattssons figurer, bland annat Gorbatjorven, Putintin och Rihannibal Lecter ställs ut i utställningen Buffalo Bill Gates på Scandic Continental i Stockholm.

Annons

Bloggen Buffalo Bill Gates, med Kalle Mattssons kombinerade kändisar, har blivit närmast en viral succé som under åren sträckt sig utanför Sveriges gränser. Nu ställs de ut i en utställning producerad av Jenny Theolin som tidigare i år gav oss utställningen Byråhundar tillsammans med Jessica Eriksson. Inför Buffalo Bill Gates-utställningen tog vi ett snabbt telefonsamtal med Kalle Mattsson.

Vad kommer idéerna ifrån?
– Jag bara funkar så att jag tänker på det sättet. Om jag ser ett kändisnamn, speciellt nu för tiden, så bygger jag ihop dem på en gång. Det börjar alltid med namnen – alla ansikten kan byggas ihop men inte alla namn. Hur mycket jag än vill kan jag inte bygga ihop Jesus och Satan, det går liksom inte. Ronald McDonald Trump går däremot. Det är snarare så att jag hittar än att jag uppfinner. Sen finns det ju vissa namn man kan sträcka lite på så att de passar lite mer.

Hur har bemötandet varit?
– Det har varit anstormande jättebra. Det konstiga med det här projektet är att det inte verkar finnas någon tröskel för någon. Barn på sju år hittar någonting de kan skratta åt, och min 90-åriga farmor skrattade åt Leif Gewert Taube. Samma dag som Vertigo förlag (som publicerar erotiskt radikal litteratur, reds. anm.) hängde upp en bild i sin monter på bokmässan visades en annan i SVT:s Gokväll. Det är väldigt brett och alla tycker att det är kul, så det har varit underbart. Jag photoshoppar inte bilderna särskilt hårt utan det mesta sker i mottagarens huvud.

Utställningen öppnar imorgon, 20 september, på Scandic Continental i Stockholm och pågår till 11 oktober.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop