BVD deltar i #MashupCoke

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2015-03-04

 | 

PUBLICERAD 

2015-03-04

Som vi nämnt tidigare här på CAP&Design är det i år 100 år sedan Coca Colas flaska fick sin form. Detta firar företaget i en ny kampanj, #MashupCoke, där de bjudit in över 130 formgivare från 15 länder att tolka den traditionella formen med bara tre färger: Coca Cola-röd, vit och svart.

– Vi ville fira vårt förflutna, samtidigt som vi skriver vår framtid, med design. De resulterande affischerna är lika unika och varierade som deras skapare – varje ett uttryck för individualitet som länkas samman av Coca Cola-flaskan, säger James Sommerville, Coca Colas vice vd för global design, i ett pressmeddelande.

En av de deltagande byråerna/formgivarna är BVD, vars bidrag är en del av utställningen ”The Coca-Cola Bottle: An American Icon at 100” som öppnade på High Museum of Art i Atlanta, Georgia. Byråns bidrag är silhuetten av flaskan i form av 100 värdeord som BVD associerar med varumärket.

– Med 100 värdeord i 100 bubblor så firar vi 100-åringen med en grafisk lösning som framhäver den självklara flaskformen. En design som bubblar av förväntan inför framtiden, säger Rikard Ahlberg, Design Director på BVD, i en kommentar.

BVD_Coca_Cola_100for100_1BVD_Coca_Cola_100for100_2 BVD_Coca_Cola_100for100_3