I samband med Carlsbergs 175-årsjubileum har öltillverkaren lanserat en limited edition-serie om tre nya ölsorter. För att matcha innehållet med flaskan tog de hjälp av skandinaviska byrån Everland.
Carlsberg och Everlands samarbeten sträcker sig över 15 år tillbaka, där byrån tagit fram design, strategi och artwork både lokalt och nationellt. Valet av byrå föll sig därför naturligt för Carlsberg. Jonathan Faust, design director på Everland, berättar att de inför uppdraget besökte Carlsbergs forskningslaboratorium.
– Här såg vi Carlsbergs bryggmästare använda lappar och små etiketter för att hålla reda på sina bryggexperiment. Detta vetenskapliga förhållningssätt till hantverket inspirerade oss att skapa ett modulärt etikettdesignsystem. Det är ett enkelt och effektivt system, lätt att läsa och kommunicerar tydligt. Utöver det speglar det den hantverksanda och vetenskapliga metod som bidrog till att göra Carlsberg till vad det är idag, säger Jonathan Faust.
Under rundturen på laboratoriet fick de träffa chefsbryggaren på Carlsberg. Efter en pratstund och ett och annat smakprov på den nya ölen var de fast beslutade om att sätta bryggmästarens signatur på etiketten.
– Han var så passionerad för sitt jobb och sitt hantverk, utforskade möjligheterna att brygga varje dag och kom fram till fascinerande och innovativa resultat. Dessa begränsade upplagor är en hyllning till de skickliga, hårt arbetande och banbrytande bryggmästarna som arbetar på Carlsberg, avslutar Jonathan Faust.