Dallas Sthlm blir Årets byrå

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2022-04-04
När Årets Byrå koras för det 22:a året i rad står design- och varumärkesbyrån Dallas Sthlm som vinnare. – Vita mötesrum och långa mailtrådar blir lättare att leva med om du tar med dig din själ till jobbet, säger Charlotta Ribbefjord på Dallas. 
Filmstaden.

Årets byrå drivs av Regi och är en branschstudie som varje år utser toppbyråerna baserat på bland annat kundnöjdhet hos kommunikationsköparna. Regi presenterar därefter topp tre i varje kategori.

Charlotta Ribbefjord på Dallas.
Foto: Nils Bernhardsson.

Design- och varumärkesbyrån Dallas Sthlm tog första plats i kategorin Varumärke & Design 5-20 mkr. Byrån ägs av grundaren Johan Gustafsson och vd Charlotta Ribbefjord, som drivit byrån i fem år.

Charlotta tror själv att vinsten är ett resultat av deras strävan att sätta designhantverket och hur det rör sig i handen på människor främst.

I en bransch som aldrig står still är detta dock ofta lättare sagt än gjort. 

– Människorna vi försöker nå tänker på annat. Budskapet vi för med oss har konkurrens och många andra kommer att vara väldigt slipade. Därför måste vi bygga identiteten likt en karaktär; en gestalt som vet något, som står för något, som rör sig, låter, och har en stil som går att känna igen, säger hon.

Dallas byggde vidare på EQT Ventures identitet, med nya Q-världar inom Red Dot-prisade projektet ”Step into the Q”.

Dallas har genom sina 30 år i branschen jobbat med kunder som TV4, DreamHack, Comhem,  Scandic och Melodifestivalen, för att bara nämna några. Fokus har redan från starten legat på rörlig design, även om de också gör mer klassiska varumärkesprojekt.

– Att vara en design- och varumärkesbyrå med fokus på rörligt är ingen nisch längre, det är det som särskiljer konservativa byråer från de agila. Redan från början behöver man visa hur varumärket beter sig med sina tempon och rörelsemönster. Annars får kunden en enorm uppförsbacke vad gäller kommunikationen, då halva personligheten saknas, säger hon.

På 30 år hinner man testa på många olika grenar i branschen, som alla kommer med sin egen prövning. Mest utmanande över lag menar Charlotta är stora modervarumärken. Detta då man även behöver räkna med och ta hänsyn till alla undervarumärken, som i sin tur har egna produkter och identiteter.

Hotellkedjan Scandic lanserar nya sub-brandet Scandic Go, med identitet och design av Dallas.

Som ett exempel tar hon upp Dallas arbete med Scandic Go, som är just ett undervarumärke med ett starkt varumärke över sig, där allt från logga till fasadskyltar och brickunderlägg ska samspela. Ett annat case med en liknande utmaning var Bokus Play.

– Där skulle ljud- och e-bokstjänsten ha en tydlig koppling till e-handelsmamman Bokus, men också ha sitt eget erbjudande med en tydlig tonalitet och design. Det är när det blir komplext som vi verkligen behöver fokusera på kärnan i uttrycket: vad vill den här rösten säga, hur för den sig? säger hon och utvecklar; 

– Många tampas med att behöva säga för mycket samtidigt. Vi bottnar i vår känsla för hur varumärkespersonligheter kommer till och utvecklas, det har vi jobbat med länge. Men vi behöver också fortsätta att vara helt vidöppna för att den värld vi släpper ut dessa varumärken i inte kommer visa någon som helst hänsyn.

Dallas byggde vidare på EQT Ventures identitet, med nya Q-världar inom Red Dot-prisade projektet ”Step into the Q”.

Vad är dina bästa tips till nyutexaminerade som vill lyckas i den grafiska branschen?

– Kom med din själ. Jag försökte säga rätt saker till rätt personer i många år. Det var först när jag började inleda möten med att jag är från landet, och visa genuin nyfikenhet på människor som det blev spännande att jobba. Nyutexaminerade, jag vill bespara er den resan. 

– Ställ nosiga frågor, säg emot, ta med estetik och idéer som ni inte är säkra på om de passar in. Kom försent till jobbet för att ni varit uppe och sett klipp som kändes i magen, byt plats, du är inte en dator, sjung på kontoret om det känns bra. Vita mötesrum och långa mailtrådar blir lättare att leva med om du tar med dig din själ till jobbet, avslutar Charlotta.

DreamHack, inom ESL Gaming, gav Dallas uppdraget att paketera DreamLeague, en flexibel grafisk paketering och streaminggrafik.
Filmstaden –
Ett team från Dallas, tillsammans med kompositören Jakob Oldenburg på Lillasyster, fick uppdraget att skapa en helt ny vinjett och ljudidentitet efter nästan hundra år med den gamla.
Dallas har skapat identiteten för Melodifestivalen i olika iterationer sedan 2001. Med ny grafisk outfit för varje delfinal sprakar det på lördagarna. Identitet, vinjett och sändningsgrafik.
Melodifestivalen.