Daniel Carlsten – 200 procent kreatör

TEXT 

Lamin Kivelä

PUBLICERAD 

2020-12-18
Vad händer när grafisk design, art direction och illustration för kunder som Hermés och Misshumasshu kommer först, tillsammans med det parallella livet som musiker i elektroduon Miljoner Tusen? Vi blev nyfikna och pratade med kreatören och musikern Daniel Carlsten om det.

För CAP&Design sker mycket jobb hemifrån nu, på grund av covid-19. Precis som för så många andra. Samtal blir bara sällan öga mot öga, och även det här intervjun tar vi per telefon.

I högtalarna på redaktionsdatorn rullar ”Sen kom du”, en av låtarna på elektroduon Miljoner Tusens nya ep ”Pojkarna”, som släpps den 17 december.

Då vi ringer upp kreatören Daniel Carlsten har han precis kommit in till kontoret på Drottninggatan, där han har en plats på arkitektbyrån Specific Generic.

Det är kompisen och tidigare kollegan på Acne, Andreas Bozarth Fornell som driver byrån och lånar ut en plats.

– Det är kul att sitta med folk som inspirerar, och så jobbar vi en del ihop. Jag har bland annat gjort den grafiska profilen för dem.

Delar ur grafisk identitet och illustrationer för restaurang Misshumasshu i Stockholm. Grafisk formgivare och en av illustratörerna: Daniel Carlsten.
Delar ur grafisk identitet och illustrationer för restaurang Misshumasshu i Stockholm. Grafisk formgivare och en av illustratörerna: Daniel Carlsten.

För Daniel Carlsten har det alltid funnits två parallella spår. Det ena är musiken – sedan omkring 2018 med electroduon Miljoner Tusen (som fortfarande rullar i högtalarna då vi skriver den här artikeln), som han driver tillsammans med Jonas Rangstad.

Det andra är grafisk form, illustration och art direction. Det blir tydligt att det ena inte är viktigare än det andra. Samtidigt framstår båda spåren som viktigast av allt. Det som får hjärtat att slå.

– Det fanns inga förväntningar hemifrån på att skaffa en akademisk examen. Jag, min lillasyster och lillebror blev i stället uppmuntrade att satsa på det vi tyckte var kul och det vi hade talang för, berättar Daniel Carlsten.

– Det har format mitt utgångsläge mycket.

[fakta id=”48267″]Under studierna i grafisk design och art direction på Forsbergs kom Daniel Carlsten in som frilans på den byrå som skulle komma att bli både vidareutbildningen och startskottet till eget i den grafiska branschen.

– Jag och en klasskompis fick kontakt med Acne via en lärare på Forsbergs och började göra mindre jobb. Som kändes stora då. Det här var 2003 eller 2004.

Illustratoinskoncept för Herman Miller utvecklat i samarbete med marknadsavdelningen hos dem i Michigan, USA. Detaljer ur större illustrationer. Illustratör: Daniel Carlsten.

Illustratoinskoncept för Herman Miller utvecklat i samarbete med marknadsavdelningen hos dem i Michigan, USA. Detaljer ur större illustrationer. Illustratör: Daniel Carlsten.

På Acne fick han tillfälle att jobba både tillsammans, var för sig och i större konstellationer. Och en bredd på kunder och jobb. Från till exempel reklamfilm till identitet, med kunder som Åhléns, Oscar Properties, Melodifestivalen och det egna varumärket Acne Studios.

Efter omkring fem år som art director på Acne gick Daniel Carlsten över till eget.

– Min skola var två år på Forsbergs och sedan fem år på Acne, där jag lärde mig otroligt mycket. Deras platta organisation tillät oss att göra ”riktiga” saker direkt – med kundmöten och presentationer. På gott och ont, ibland var vi för juniora, berättar han och skrattar.

Men sedan 2009 har han alltså kört eget.

– Jag kände att jag ville prova ett år. Men nu har det gått omkring tio.

Projekten innefattar idag en bredd som går från illustration, till grafisk design och art direction och på senare tid även regi för animation i rörliga sammanhang. Och musik.

Omslag för Miljoner Tusen. Grafisk formgivare och illustratör: Daniel Carlsten. Foto: Milkdrop Studio.
Omslag för Miljoner Tusen. Grafisk formgivare och illustratör: Daniel Carlsten. Foto: Milkdrop Studio och Erik Wåhlström.

– Den stor utmaningen kring formen för miljoner Tusen är ju att förpacka oss själva. Det vet alla som jobbar på designbyrå och gjort sin egen hemsida att det oftast inte blir nånting alls. Ett uttryckslöst skal som man lägger sina jobb i. Men kring Miljoner Tusen måste det bli något uttrycksfullt, för annars når det inte ut. Och vi vill verkligen nå ut. Samtidigt är vi helt ointresserade av kändisskap och personkult. Så vi har hittat olika sätt att kommunicera oss genom att gestalta beteenden mer än våra utseenden.

Som formgivare jobbar Daniel Carlsten nära kund, men ofta själv. Medan i musiken är det en ständig process, där han och Jonas Rangstad måste vara överens på ett annat vis. Det gäller också den visuella formen för musiken.

Hårt och mjukt.

– Både i bild och musik försöker jag och Jonas gestalta någon slags ambivalens mellan hårt och mjukt.

Omslag för Miljoner Tusen. Grafisk formgivare och illustratör: Daniel Carlsten.
Omslag för Miljoner Tusen. Grafisk formgivare och illustratör: Daniel Carlsten.

Då vi pratar med Daniel Carlsten ser vi en skillnad mellan musiken, där en skörhet i texterna spänns mot en rytmisk hårdhet och exakthet, och det visuella uttrycket i framförallt jobben med grafisk design. I illustrationerna tycker vi dock att dragkraften mellan hårt och mjukt går att hitta i exakta linjer mot mjuka toner och sympatiska former.

– Min grafiska form är ganska exakt och bestämd. Det är inte så mycket extra strössel. Musiken kan få vara skör och ha en naiv botten med mycket extra strössel, resonerar Daniel Carlsten och fortsätter;

– När vi gör musik adderar det mycket till mig som kreatör, eftersom jag får vidga min palett på något vis.

Efter att ha glosat Daniel Carlstens portfolio på webben och förhandslyssnat på Miljoner Tusens nya ep, med låtar som ”Sen kom du”, ”Staden som krympte” och ”Pojkarna”, står det klart för i alla fall oss vad som händer om du mashupar 100 procent grafisk bransch, med 100 procent musikkarriär. 200 procent liv.

Två delar ur serie illustrationer för Hermès. Illustration: Daniel Carlsten.
Två delar ur serie illustrationer för Hermès. Illustration: Daniel Carlsten.