Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tävling
39283

De kammade hem guldägg

TEXT Camilla Buch

Igår hölls årets Guldäggsgala, där 15 guldägg och 33 silverägg delades ut. Vinnare i identitetsdesign blev Familjenpangea för sitt jobb med SL:s nya visuella identitet. Alla Guldäggsvinnare ser ni nedan.

Annons

Identitetsdesign

Identitetsdesign

Bidrag SL Visuell Identitet
Byrå Familjenpangea
Kund Trafikförvaltningen, SLL

Motivering
Det är inte alltid vi tänker på dem. Objekten som omger oss. Pennan, datorn eller tidningen du läser. Världsliga ting, när allt kommer omkring. Färg och form. Snyggt och fult. Design kan vara så mycket. Årets guldägg i identitetsdesign visar vägen till en annan plats. Där design är blodigt allvar. Där rätt måste vara rätt. Där fel är fel, och inte får finnas. Där estetik möter funktion. Där design möter tusentals. Varje dag. Med varsam hand leder ni oss i folkvimlet. Ni gör vår resa till arbetet vackrare. Ni gör turistens dag enklare. Ni sätter fingret på vad vår disciplin handlar om. Ni sätter Stockholm och Sverige på kartan.

 

Familjenpangea1

hantverk

Hantverk

Bidrag Close the Loop – Film/ljud
Byrå Forsman & Bodenfors, H&M Inhouse
Kund H&M, H&M Inhouse

Motivering

När det är viktigt att vara rätt är det också lätt att trampa fel. Och med en idé som kräver fingertoppskänsla i hantverket för att fungera blev vi imponerade över hur väldigt bra allt sitter. Fotografi, modellval, styling, kameraåkningar, musik, manus, voice over, tajming och sist men inte minst känsla. Vi blev inspirerade och förälskade.

forpackningsdesign

Förpackningsdesign

Bidrag Rudinski Fruktbrännvin
Byrå Garbergs Project
Kund Robert Rudinski

Motivering
Bra design är alltid ensam. Typisk och oförfalskad berättar den en egen historia. Den ber inte om lov, och den tvingar dig inte att förstå. Inga säljande argument. Inga kommersiella löften. Plötsligt ser du den. Ett kort ögonblick någonstans. Just där och då. Kanske håller du den i din hand. En till synes obetydlig varseblivning. Ändå drabbas du. Så omedelbar. Så självklar. Årets guldägg i förpackningsdesign är just så. En genuin personlighet. En besynnerlig pjäs. Ibland krävs det bara en genial idé. Garnerat med en virknål och lite garn.

Digitalt

Bidrag Hemnethemmet
Byrå Prime
Kund Hemnet

Motivering
När har, om nånsin, en hel bransch bara gapat över Big Data? Men om ett gäng analytiker, strateger och kreatörer stänger in sig tillräckligt länge i ett rum visar det sig att det ligger i ett hus som precis alla vill ha. Ett bygge som blir större än modulerna var för sig. När det också öppnar upp för en helt ny affärsidé som sätter svenskarnas tycke och smak på kartan blir det både stående ovation och guldägg.

Direkt

Bidrag Svenska Snöräddare
Byrå Åkestam Holst
Kund Audi

Motivering
Årets vinnare demonstrerar den kommunikativa kraften i dödssynderna högmod och avund.
Med hjälp av en innovativ direktkampanj, som aktiverade de egna kunderna, visade företaget att deras produkter är för bra att hålla för sig själva. Kampanjen gav draghjälp åt varumärket. Och åt alla svenskar som inte kör Audi.

Event

Bidrag Lidl – Le Bon
Byrå INGO
Kund Lidl

Motivering
Många riktigt bra idéer dör långt före juryrummen för att de inte togs hela vägen. Först när kundens utmaning kopplas till en riktigt hög ambition, och hantverket tillåts följa med, så händer något enastående. Ibland till och med ett event som inte står självaste Nobelfesten efter.

Film

Bidrag Vintersaga
Byrå Forsman & Bodenfors
Kund Volvo Car Sweden

Motivering
Sverige är vidrigt. Det är mörkt, det är kallt, det är grått och det är trist. Det är på fullt allvar en förolämpning att bara gå ut genom dörren i nio månader av tolv. Men mitt i allt detta mörker och vemod finns det tydligen en idé. En idé som är så stark och så vacker att den tränger undan allt annat och lämnar en med en bisarr känsla av värme. Och stolthet. Tack för inget, Sverige. Tack för allt, Volvo.

Innovation

Bidrag First Person Lover
Byrå Garbergs
Kund Björn Borg

Motivering
Världens första Guldägg någonsin i Innovation är en underbar, nästan omöjligt ambitiös idé. Vi förförs att kliva in i en värld där gränserna mellan kommunikation, e-commerce och gaming helt suddats ut. Ska man sälja underkläder 2016 ska man göra det i ett first person-perspektiv, tungt beväpnad med kärlek och slängkyssar. Yes please Björn Borg, kill them with kindness!

Integrerat

Bidrag Abused Emojis
Byrå Garbergs
Kund BRIS

Motivering
Guldägget i kategorin Integrerat går till en kampanj som berör och hugger tag. Som förenklar och förbättrar, och uppmanar till att börja prata medvarandra, på riktigt. Smiley-face!

Mobilt

Bidrag Magic Hour Pop-up Shops
Byrå Perfect Fools
Kund Peak Performance

Motivering
Virtuella pop ups och geotaggar har vi sett förut, men här vävs de ihop på ett sätt som helt självklart fångar själva essensen i varumärket. Och helt logiskt kan du inte bara välja att bli ambassadör, du måste förtjäna det. Vi vill också dra på oss tightsen och ge oss ut när världen är som vackrast. Glöm above och below the line. Rätt utnyttjad tar den mobila tekniken oss som här – beyond the line.

Onlinefilm

Bidrag Close the Loop
Byrå Forsman & Bodenfors, H&M Inhouse
Kund H&M, H&M Inhouse

Motivering
Vi är många som drömmer om att göra kommunikation som hjälper storföretagen att göra de där små förändringarna som förändrar precis allt.
Guldäggsvinnaren i Onlinefilm har lyckats med precis just det. Med en och en halv minut ord och bild som kompletterar varandra perfekt. Med ett hantverk som vår bransch behöver mer av. Och genom att bryta mot precis alla regler. Därför är juryn extra imponerad och klädsamt avundsjuk på denna film. Det finns inga regler inom mode. Förutom en.

Pr

Bidrag 805 Million Names
Byrå Forsman & Bodenfors
Kund United Nations World Food Programme

Motivering
I kommunikation väger vi ständigt möjligheter mot risker. Vi måste kunna lita på att en fotbollsstjärna ska göra mål och ta av sig matchtröjan. För det är bara så han kan hjälpa 805 miljoner människor som ingen pratar om, att bli det enda som vi pratar om. Resultatet när det fungerar? Gåshud. Och när Zlatan tittar på ett guldägg så speglar sig guldägget i Zlatan.

Radio

Bidrag Ett SIRIöst Meddelande
Byrå Saatchi & Saatchi Stockholm
Kund Toyota Sverige

Motivering
Människan är ganska kass. Den är såklart bra på vissa saker, men ofta är den riktigt usel på att förstå vad som är bäst för den – hur den till exempel ska göra för att skydda sig själv och andra från fara. Då är det bra att robotar finns. Hej Siri, dela ut guldägget i radio!

Tidningsannonsering

Bidrag Vägen till läsning
Byrå Åkestam Holst
Kund Pressbyrån

Motivering
Årets guldägg i print är framför allt välskriven. Och framför allt riktigt fin. Och framför allt relevant. Dessutom känns den ny, kul, originell och, tja, kort och gott, som ett givet guldägg i tidningsannonsering 2016.

Utomhus

Bidrag The Singing Sailor
Byrå Åkestam Holst
Kund Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen

Motivering
Kan man göra så här? Är det här utomhus? Är det ens möjligt att genomföra? Juryn säger ja, ja, ja och lyfter på seglarhatten för en exemplariskt fin kampanj. Heja Sverige!

Titanpriset
Somalia Bandy

Motivering
I en tid då kommunikation alltmer handlar om algoritmer och automatisering, visar årets Titanpristagare vilket kraft som finns i det mänskliga mötet. Det är en berättelse om kreativitet. Om en dröm som blir verklighet, förändrar en stad och inspirerar en hel värld. Integrationen har kallats vår tids svåraste fråga – men frågan är om det är så svårt egentligen? För om det går att lära sig åka skridskor, börja spela bandy, starta ett landslag och åka till VM på mindre än ett halvår, är inget längre omöjligt. 2016 års Titanpris tilldelas Somalia Bandy.

Guldskrift
John Schoolcraft

Motivering
Några inleddes med stora ord om företagskultur och klimatansvar, andra med stavfel och svordomar. Någon ville sälja en gammal cykel och ett par ville inget alls. Årets bästa reklamtexter var en yvig skara. Konsekvent inkonsekventa men med en omisskännlig tonalitet och ett tilltal så sympatiskt, personligt och uppriktigt att kylskåpskalla tetror plötsligt kändes varma. För ett dussin texter som var allt annat än mellanmjölk – årets Guldskrift tilldelas John Schoolcraft. Grattis och välkommen till Guldskriftsakademien.

Platinaägget
Björn Engström

Motivering
I år går Platinaägget till en person som har tagit emot pris på den här scenen under fyra decennier. Kreatören har oberört rört sig från printmediet till film och in i den digitala världen där personen tycks navigera skickligare än de flesta 20-åringar. Och kreatören har inte bara hämtat pris på den här scenen. Årets pristagare kan öppna ett litet museum med alla sina Cliostatyetter, pennor och lejon som vunnits för kampanjer som på olika sätt varit med och färgat sin samtid. Den klassiska reklamresan ”Bättre lokalsinne” känns påtagligt aktuell även idag. Vi minns också välskrivna annonser för tryggare sjöräddning och det rabalder som uppstod när Berlusconi användes som avskräckande exempel i en kampanj för fri television. Allra tydligast minns vi kanske den episka spliten för Volvo Trucks, en kampanj som krossade internet för ett par år sedan. Och inget tyder på att pristagaren har slagit av på takten än. Det är en sann ära att få dela ut Platinaägget till den sista i det svenska reklamkollektivet som ser ut som en intellektuell och inte som en hipster. Välkommen in i Platinaakademin, Björn Engström.

Kycklingstipendiet

Emelie Jinhee Johnsson

Motivering
Komma här och glida in i reklamens finrum, som om man ägde stället. Komma här, utan respekt för de traditioner och sedvänjor som skänker trygghet, och hitta på helt nya sätt att sälja parfym, kläder och konst. Komma här och få kycklingstipendie-juryn att släppa sin sakliga analys, till förmån för irrationell glädje och upprymdhet. Förbaskat imponerande.

Hugo Wallmo & Evelina Rönnung

Motivering
Trots att de knappt lämnat skolbänken visar de redan hur man bryter både kreativa och innovativa gränser. Genom att förena sina starka idéer med ny teknologi lyckas de skapa kampanjer som får vilken reklamsenior som helst att känna sig som reklamstofil. Med en så stark mapp i så ung ålder är juryn övertygad, den här duon kommer lyckas göra reklamstordåd de närmsta åren.

Linus Bronge & Oskar Pernefeldt

Motivering
Här har vi ett gäng som tar sina starka insikter, förvandlar dem till sylvassa idéer och förädlar dem med ett svindlande hantverk. Deras idéer har inte bara förmågan att ena en hel värld. Ikväll har de även lyckats ena juryn, och det med råge! Med en så komplett portfolio som deras är det inger snack om saken, de förtjänar kycklingstipendiet ögonabums!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera