Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
29690

De kan vinna Svenska Publishing-Priset 2015

TEXT Camilla Buch

Idag presenterar juryn vilka som har chansen att ta emot årets pris i kommunikationstävlingen.

Annons

Bidragen bedöms utifrån grafisk design, textinnehåll, visuellt innehåll och – beroende på typ av bidrag – användbarhet, fysiskt utförande eller regi.

– Liksom förra året har vi även i år sett en ökning av antal anmälningar till tävlingen. Det är glädjande för oss som driver en tävling där juryn tillåts gå på djupet, och inte enbart tittar på design. Jag tror det är en av anledningarna till att Svenska Publishing-Priset är ett prestigefyllt pris att vinna, säger Björn Karlsson, vd för Populär Kommunikation och instiftare av tävlingen.

– Minst lika roligt är det att de nya filmkategorierna sprängde alla förväntningar när det gäller antal anmälda, och faktiskt är den kategori genom tävlingens historia som inletts med flest tävlingsbidrag, fortsätter han.

Flest nomineringar i år har Bokförlaget Max Ström och NY reklambyrå med vardera sex nomineringar. Bland nomineringarna finns också DN 150 år av Bokförlaget Max Ström i kategorin Jubileumsböcker, Små land/Small Land av Bläck & Co Reklambyrå, Arkitektbolaget Kronoberg och PM & Vänner Restaurang i kategorin Praktverk, och Swedish illustrators & graphic designers 2015 av Illustratörcentrum i kategorin Produktkataloger. Alla nomineringar kan du se här.

Vinnarna i alla kategorier, samt vinnaren av Stora Publishing-Priset presenteras under Svenska Publishing-galan som tar plats på Musikaliska i Stockholm den 9 november, med Alexandra Pascalidou som värd.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop