De kan vinna Svenska Publishing-Priset 2015

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-09-14
Idag presenterar juryn vilka som har chansen att ta emot årets pris i kommunikationstävlingen.

Bidragen bedöms utifrån grafisk design, textinnehåll, visuellt innehåll och – beroende på typ av bidrag – användbarhet, fysiskt utförande eller regi.

– Liksom förra året har vi även i år sett en ökning av antal anmälningar till tävlingen. Det är glädjande för oss som driver en tävling där juryn tillåts gå på djupet, och inte enbart tittar på design. Jag tror det är en av anledningarna till att Svenska Publishing-Priset är ett prestigefyllt pris att vinna, säger Björn Karlsson, vd för Populär Kommunikation och instiftare av tävlingen.

– Minst lika roligt är det att de nya filmkategorierna sprängde alla förväntningar när det gäller antal anmälda, och faktiskt är den kategori genom tävlingens historia som inletts med flest tävlingsbidrag, fortsätter han.

Flest nomineringar i år har Bokförlaget Max Ström och NY reklambyrå med vardera sex nomineringar. Bland nomineringarna finns också DN 150 år av Bokförlaget Max Ström i kategorin Jubileumsböcker, Små land/Small Land av Bläck & Co Reklambyrå, Arkitektbolaget Kronoberg och PM & Vänner Restaurang i kategorin Praktverk, och Swedish illustrators & graphic designers 2015 av Illustratörcentrum i kategorin Produktkataloger. Alla nomineringar kan du se här.

Vinnarna i alla kategorier, samt vinnaren av Stora Publishing-Priset presenteras under Svenska Publishing-galan som tar plats på Musikaliska i Stockholm den 9 november, med Alexandra Pascalidou som värd.