De tapetserar om varumärket

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2019-10-25
Boråstapeter förtydligar och uppdaterar sin visuella identitet tillsammans med Göteborgsbaserade byrån Paradigm.

Den nya identiteten för Boråstapeter ska också vara enklare att använda i olika typer av media och även företagets färger har justerats för att bättre harmonisera med varumärkets värderingar och vision. Dessutom har de tagit hänsyn till att den visuella identiteten måste samspela med tapetkollektionernas mångfacetterade designuttryck.

– Vi är bara i början av att rulla ut vår nya visuella identitet och vår nya logotyp har redan blivit nominerad i Svenska Designpriset 2019, vilket vi så klart är jättestolta över, berättar Åse Peterson, Head of Marketing, på Boråstapeter. Logotypen förenar Boråstapeters anrika historia och starka hantverkstradition med ett mer framåtblickande och modernt uttryck.

Det visuella märket består av ett bearbetat B för Boråstapeter. Den övre delen av bokstaven avslutas med en stiliserad tapetrulle. Konceptionellt kan denna del även läsas in som ett ljus som står för det varma, ombonade hemmet. Hela B:et omsluts av en cirkel som tillsammans bildar ett sigill. Cirkeln är dock inte helt sluten, enligt Boråstapeter för att återge deras öppna förhållningssätt till omvärlden.