De vann Guldnyckeln 2015

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-03-20

Skärmavbild 2015-03-20 kl. 13.10.54

Igår hölls Guldnyckelns inspirationsdag och galakväll på Globens annex i Stockholm.

Guldnyckeln syftar till att lyfta fram framgångssagor inom direktmarknadsföring i Sverige. Göteborgsbyrån Shout tog hem Diamantnyckeln för sitt arbete med projektet ”Den roliga kön” för Liseberg. Här är vinnarna i 2015 års Guldnyckel-tävling:

Diamantnyckeln: Den roliga kön
Byrå: Shout (reklambyrå) Sticky Beat (produktionsbyrå)
Kund: Liseberg
Motivering: ”Det finaste priset delas alltid ut sist. De som hoppas på att vinna får vänta länge på sin eventuella stund i rampljuset. Så länge att de kanske till och med frågar sig om det är värt att flera timmars väntan för att sedan få ha skitroligt i några minuter. Tänk om det fanns något man kunde göra under tiden, någon typ av spel kanske, på mobilen, där man kunde tävla mot alla andra som också sitter där och väntar…. Årets Diamantnyckel har en gång för alla slagit fast att Karin Boye hade rätt: ”Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.” Grattis Den Roliga Kön!”

Personliga priser

Årets AD: Rikard Linder, Petter Lublin och Jeremy Phang för antimobbnings-typsnittet.
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Friends
Motivering: ”Årets AD har lyckats med konststycket att skapa ett unikt hantverk och kraftfull handling i samma genomförande. En kommunikativ enhet med lika delar hjärta, hjärna och muskler som slår till hårt i solar plexus och ger en känsla som stannar kvar och får oss att vilja agera. Vi gör det bland annat genom att belöna upphovsmakarna.”

Årets Copy: Fredrik Kirkfjell för: Stand Up Marathon
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Matting AB
Motivering: ”Hur är det nu, är det djävulen eller Gud som bor i detaljerna? Nej, det visar sig att det är en copywriter! 2015 års vinnare av Årets Copy har på ett humoristiskt och personligt sätt lärt oss saker om New York som vi inte visste att vi ville veta. Vi kan inte säkert veta om han stått upp när han skrivit det vinnande bidraget, men vi förmodar det.”

Årets annonsör: Föreningen Popaganda / Luger inc för Popagandas Instasläpp
Byrå: Saatchi & Saatchi
Motivering: ”Vad händer om man gör en gåtfull kampanj på Instagram, involverar en popstjärna och sedan tvingar målgruppen att samarbeta med varandra? Jo, man skapar ljuv musik och blir utnämnd till Årets Annonsör i Guldnyckeln!”

Specialpriser

Kundlojalitetsprogram
Guld: ”The loyalty program designed around you”
Byrå: Smicker
Kund: Volvo

Silver: Ica Student
Byrå: Ica Reklam Inhouse
Kund: Ica Banken

Brons: Det delbara schyssthetsprogramet
Byrå: Smicker
Kund: Det delbara schyssthetsprogrammet

Analyspriset
Guld: Kundinteraktionsplan 1.0 – en automatisk succé
Byrå: Kaplan
Kund: Com Hem

Silver: Från sjutton märkesförsäkringar till åtta målgrupper
Byrå: Gadd
Kund: If

Brons: Mina Erbjudanden
Byrå: Actionbase
Kund: Coop

Kreativitetspriset
Guld: Antimobbnings-typsnittet
Byrå: Lowe Brindfors
Kund: Friends

Silver: The Rag Bag
Byrå: DDB Stockholm
Kund: Uniforms for the Dedicated

Brons: Den roliga kön
Byrå: Shout
Kund: Liseberg

Priser efter huvudkategori

Detaljhandel
Guld: The Rag Bag
Byrå: DDB Stockholm
Kund: Uniforms for the Dedicated

Silver: Det pessimistiska brevet
Byrå: DDB Stockholm
Kund: Daidalos

Brons: Farstaklappen
Byrå: Doe Blomberg Gottberg
Kund: Farsta Centrum

Finans och försäkringar
Guld: Från ord till handling
Byrå: Abakus
Kund: If Skadeförsäkring

Silver: Ikano Flappy Saver
Byrå: Volontaire
Kund: Ikano Bank

Produkttillverkning
Guld: Stand Up Marathon
Byrå: Mecka
Kund: Matting AB

Brons: Keep Going-stipendiet
Byrå: SWE
Kund: Gorbys/Familjen Dafgårds

Brons: The Payback
Byrå: ORD&BILD
Kund: Lindahls Mejeriprodukter AB

Resor, transporter och fordon
Guld: Virtual Volvo Sell Out
Byrå: DigitasLBi Nordics
Kund: Volvo Cars

Samhällsservice, skolor och ideella organisationer
Guld: Like a Swede
Byrå: ANR BBDO
Kund: TCO

Silver: Barncancerfonden BloggBattle
Byrå: IUM Sverige
Kund: Barncancerfonden

Silver: Sluta rattsurfa
Byrå: Blomquist & Co
Kund: Transportstyrelsen

Brons: Stötta Kungsleden
Byrå: Pond Stockholm
Kund: Svenska Turistföreningen (STF)

Telekom-, it-, el-, olje- och bensinbolag
Guld: Elcykelbannern
Byrå: MRM//McCann Stockholm
Kund: Vattenfall

Underhållning
Guld: Den roliga kön
Byrå: Shout
Kund: Liseberg

Silver: Popagandas Instasläpp
Byrå: Saatchi & Saatchi
Kund: Föreningen Popaganda / Luger inc

Övriga tjänster och hälsa
Guld: The Next Lassie
Byrå: Valentin&Byhr
Kund: Svenska Mässan/MyDOG

Brons: Aptit Food Tour
Byrå: Stendahls
Kund: Aptit.se