Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

De vill förverkliga företags idéer

TEXT Camilla Buch

House of sparks är ett nytt konsultföretag skapat för att stödja företag och organisationer med att förverkliga idéer med hjälp av rådgivning, utbildning och produktion.

Annons
Christian Olsson, Charlotta Rydholm och Fredrik Heghammar, grundare av House of sparks.

Det var i ett samtal mellan innovationskonsulterna Charlotta Rydholm, Fredrik Heghammar och Christian Olsson om varför idéer ofta hamnar i svarta hål som resulterade i grundandet av House of sparks. De har tillsammans stor erfarenhet av att utforma och leverera branschutbildningar och decentralisera innovation inom företag som Lego, Axel Johnson, Google, Skatteverket, Sveriges radio och Ikea.

I det nya företaget tacklar de de utmaningar som kan dyka upp när företag arbetar mer tvärvetenskapligt, där fler i organisationen bidrar till innovation.

– Vad händer med den enorma mängd nya idéer som skapas? Vem ska ta hand om dem? Hur vet man vilka idéer som skall tas vidare? frågar sig Fredrik Heghammar.

– Att komma på idéer är inte problemet, utmaningen är att få dem att hända, fortsätter Christian Olsson.

Som en del av arbetet har grundarna tagit fram en action-driven process som kallas Spark.

– Spark är vår flexibla process som tillgodoser innovationsbehov oavsett form eller utmaning. Vårt mål är att ge en helhetssyn på hur det går att hantera innovation hela vägen från person till produkt, säger Charlotta Rydholm.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop