Det var i ett samtal mellan innovationskonsulterna Charlotta Rydholm, Fredrik Heghammar och Christian Olsson om varför idéer ofta hamnar i svarta hål som resulterade i grundandet av House of sparks. De har tillsammans stor erfarenhet av att utforma och leverera branschutbildningar och decentralisera innovation inom företag som Lego, Axel Johnson, Google, Skatteverket, Sveriges radio och Ikea.
I det nya företaget tacklar de de utmaningar som kan dyka upp när företag arbetar mer tvärvetenskapligt, där fler i organisationen bidrar till innovation.
– Vad händer med den enorma mängd nya idéer som skapas? Vem ska ta hand om dem? Hur vet man vilka idéer som skall tas vidare? frågar sig Fredrik Heghammar.
– Att komma på idéer är inte problemet, utmaningen är att få dem att hända, fortsätter Christian Olsson.
Som en del av arbetet har grundarna tagit fram en action-driven process som kallas Spark.
– Spark är vår flexibla process som tillgodoser innovationsbehov oavsett form eller utmaning. Vårt mål är att ge en helhetssyn på hur det går att hantera innovation hela vägen från person till produkt, säger Charlotta Rydholm.