Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Den största myten om papper någonsin”

TEXT Hanna Jangenfeldt

Janne Høgshøj är en pappersentusiast utan dess like. Förutom att undervisa inom ämnet, driver hon byrån Danish Connection. CAP&Design mötte Janne i hennes trycksaksmonter på Sign&Print-mässan för att prata trender och hur hon ser på papperets framtid.

Annons

Många tror att det digitala kommer ta allt större plats och att papperet sakta men säkert börjar dö ut. Janne Høgshøj, som undervisar om trycksaker, ser däremot ett växande intresse för trycksaker bland unga.

– Många tror att papperet kommer att dö ut och är något som förstör vår miljö. Men det är faktiskt tvärtom. Papperet tillverkas ju inte av regnskog, vilket påverkar miljön negativt när den skövlas. Det är nog den största myten någonsin om papper, berättar Janne och utvecklar:

– Papperet är tillverkat av nordisk skog och för varje gammalt träd vi sågar ner, planteras det två nya. Och det är de nya träden som tar upp mest koldioxid.

Ett växande intresse för miljön präglar dock de trender som går att urskilja i trycksaksdjungeln.

– Papper som är strävare och gjorda av till exempel gräs är populärt. Mina elever vill helst ha en rå, industriell känsla på sin trycksak. Det har också blivit mer populärt att tillverka papplådor och likande med små fack som man kan återanvända och lägga grejer i när den fyllt sin funktion, berättar Janne.

Med växande möjligheter i den digitala världen blir det ofta det tryckta valet som ifrågasätts.

– Det handlar om visuell kommunikation, oavsett om det är tryckta eller digitala medier. När jag undervisar för reklambyråer så säger jag alltid att man ska välja med omsorg och tänka på vad kunden vill ha. Men det kräver att du har kunskap om de olika tillvägagångssätten, säger Janne och fortsätter:

– Jag tycker det är problematisk att allt fler som undervisar fokuserar för mycket på det digitala och inte det tryckta mediumet. Som sagt så älskar den yngre målgruppen papper just nu. De skapar storytelling med hjälp av papper.

Om Janne Høgshøj

Janne Høgshøj är en utbildad grafisk designer och har bland annat en bakgrund som papperskonsulent på Papyrus. Där arbetade hon i elva år för att lära grafiska företag att välja rätt papper. Med sitt företag Danish Connection erbjuder hon interna workshops, seminarier och kurser för tryckerier, designbyråer, designskolor och olika nätverk.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]