”Den största myten om papper någonsin”

TEXT 

Hanna Jangenfeldt

ÄNDRAD 

2019-02-06

 | 

PUBLICERAD 

2019-02-06
Janne Høgshøj är en pappersentusiast utan dess like. Förutom att undervisa inom ämnet, driver hon byrån Danish Connection. CAP&Design mötte Janne i hennes trycksaksmonter på Sign&Print-mässan för att prata trender och hur hon ser på papperets framtid.

Många tror att det digitala kommer ta allt större plats och att papperet sakta men säkert börjar dö ut. Janne Høgshøj, som undervisar om trycksaker, ser däremot ett växande intresse för trycksaker bland unga.

– Många tror att papperet kommer att dö ut och är något som förstör vår miljö. Men det är faktiskt tvärtom. Papperet tillverkas ju inte av regnskog, vilket påverkar miljön negativt när den skövlas. Det är nog den största myten någonsin om papper, berättar Janne och utvecklar:

– Papperet är tillverkat av nordisk skog och för varje gammalt träd vi sågar ner, planteras det två nya. Och det är de nya träden som tar upp mest koldioxid.

Ett växande intresse för miljön präglar dock de trender som går att urskilja i trycksaksdjungeln.

– Papper som är strävare och gjorda av till exempel gräs är populärt. Mina elever vill helst ha en rå, industriell känsla på sin trycksak. Det har också blivit mer populärt att tillverka papplådor och likande med små fack som man kan återanvända och lägga grejer i när den fyllt sin funktion, berättar Janne.

Med växande möjligheter i den digitala världen blir det ofta det tryckta valet som ifrågasätts.

– Det handlar om visuell kommunikation, oavsett om det är tryckta eller digitala medier. När jag undervisar för reklambyråer så säger jag alltid att man ska välja med omsorg och tänka på vad kunden vill ha. Men det kräver att du har kunskap om de olika tillvägagångssätten, säger Janne och fortsätter:

– Jag tycker det är problematisk att allt fler som undervisar fokuserar för mycket på det digitala och inte det tryckta mediumet. Som sagt så älskar den yngre målgruppen papper just nu. De skapar storytelling med hjälp av papper.

[fakta id=”45075″]