1. Texten sätts inte i centrum
Om du har en text som du vill att besökaren ska läsa, finns det en poäng med att ta bort så många distraherande moment som möjligt, konstaterar John Ekman. Det kanske låter självklart. Men han har hittat många exempel där det till exempel ligger rörliga bilder bakom copyn och där texten är onödigt svårläst eller alldeles för lång. Vilket i slutändan leder till att besökaren missar budskapet.
— Att text är en viktig del av innehållet är självklart för de flesta. Men den visuella designen måste också lyfta fram och stötta den – om man vill att besökaren ska läsa det man har skrivit, konstaterar han.
— Sedan har man också sett med hjälp av eyetracking, att om man lägger text på bild så uppfattar besökaren texten som en del av bilden. Ofta använder man inte bilder på det sättet – vilket gör att texten göms undan.
2. Det är för snyggt
Tydliga gridsystem samt ordning och reda känns ofta bra i magen. Men det är inte säkert att det är det bästa om du vill fånga besökarens uppmärksamhet.
John Ekman förklarar att vi har två olika system i hjärnan som hjälper oss att tolka intryck. Det ena är ett slags filtersystem som hjälper oss att dela in saker i fack baserat på vad vi har sett förut. Vilket innebär att vi sorterar in information utan att egentligen behandla och reflektera över vad vi ser. Det andra systemet är det som till exempel hjälper oss att upptäcka tigrar som smyger i gräset. Det triggas ofta av rörelser (som vajande grässtrån på ett annars stilla fält) och att något avviker från hur det borde vara.
— För att få människors uppmärksamhet måste man göra saker som bryter mönstret och det förväntade. Man kan till exempel jobba med att bryta linjer eller med en ojämn disposition när man vill att folk ska haja till och titta på någonting, säger han.
Hör John Ekmans syn på de senaste designtrenderna på Inhousedagen den 22 september. Anmäl dig här!