Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
29660

Design för konvertering

TEXT Sara Wilk

I en artikel från tidigare i år bad vi John Ekman från Conversionista att lista de vanligaste misstagen när det kommer till design för konvertering – och i det här utdraget kan du läsa om två av dem. John Ekman gästar Inhousedagen i Stockholm den 22 september, där han kommer att göra nedslag på några av de senaste designtrenderna.

Annons

1. Texten sätts inte i centrum

Om du har en text som du vill att besökaren ska läsa, finns det en poäng med att ta bort så många distraherande moment som möjligt, konstaterar John Ekman. Det kanske låter självklart. Men han har hittat många exempel där det till exempel ligger rörliga bilder bakom copyn och där texten är onödigt svårläst eller alldeles för lång. Vilket i slutändan leder till att besökaren missar budskapet.

— Att text är en viktig del av innehållet är självklart för de flesta. Men den visuella designen måste också lyfta fram och stötta den – om man vill att besökaren ska läsa det man har skrivit, konstaterar han.

— Sedan har man också sett med hjälp av eyetracking, att om man lägger text på bild så uppfattar besökaren texten som en del av bilden. Ofta använder man inte bilder på det sättet – vilket gör att texten göms undan.

2. Det är för snyggt

Tydliga gridsystem samt ordning och reda känns ofta bra i magen. Men det är inte säkert att det är det bästa om du vill fånga besökarens uppmärksamhet.

John Ekman förklarar att vi har två olika system i hjärnan som hjälper oss att tolka intryck. Det ena är ett slags filtersystem som hjälper oss att dela in saker i fack baserat på vad vi har sett förut. Vilket innebär att vi sorterar in information utan att egentligen behandla och reflektera över vad vi ser. Det andra systemet är det som till exempel hjälper oss att upptäcka tigrar som smyger i gräset. Det triggas ofta av rörelser (som vajande grässtrån på ett annars stilla fält) och att något avviker från hur det borde vara.

— För att få människors uppmärksamhet måste man göra saker som bryter mönstret och det förväntade. Man kan till exempel jobba med att bryta linjer eller med en ojämn disposition när man vill att folk ska haja till och titta på någonting, säger han.

Hör John Ekmans syn på de senaste designtrenderna på Inhousedagen den 22 september. Anmäl dig här!

John Ekman. Bild: Jimmy Eriksson
John Ekman. Bild: Jimmy Eriksson
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop