Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Design för kvinnor av kvinnor

TEXT Mårten Huzell
ÄNDRAD 2018-04-05 | PUBLICERAD 2018-04-04

På Guldnyckelns inspirationsdag talade Elin Westerberg och Sofia Hellsten om att tjänster och produkter under lång tid utvecklats för män av män, eller i bästa fall av män för kvinnor. Till detta läggs en ojämn representation av kvinnor i bolagsstyrelser vilket missgynnar kvinnliga företagare.

Annons
Sofia Hellsten, strateg på Great Works, och Elin Westerberg, utbildningsansvarig på Gimi.

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Det har inte skett någon större utveckling av mensprodukter sedan 1970-talet, något som Sofia Hellsten, strateg på Great Works, och Elin Westerberg, utbildningsansvarig på Gimi, tagit fasta på. Underrepresentationen av kvinnor i styrelser i allmänhet och i ledningen för riskkapitalbolag i synnerhet är slående. Detta för med sig ojämlikhet inte bara när det kommer till tjänster och produkter utan även när det gäller säkerhet. En kvinna har till exempel 47 procent större risk att skadas i en bilolycka än en man eftersom alla krocktestdockor har manlig anatomi.

Kvinnliga entreprenörer och företagare är enligt färsk statistik undervärderade. Mindre än en procent av svenskt riskkapital investeras i startups startade av kvinnor trots att de generellt presterar mycket bättre än genomsnittet. Bara sju procent av partners på riskkapitalbolag är kvinnor vilket gör att kvinnor inte har makt över besluten. Detta har enligt Elin och Sofia lett till att kvinnlig företagsamhet och produkter skapade av kvinnor för kvinnor hamnat i skymundan.

Lösningen är inte shrink and pink, en lösning där företag tagit en generisk produkt, gjort den mindre och rosa för att sedan marknadsföra den till en kvinnlig målgrupp. Som exempel nämns ett rosa öl, pennor för henne och en liten bil med utsmyckning. Kvinnor representerar en otillfredsställd marknad med stor potential. Elin och Sofias lösning är att fler kvinnor tar plats i bolagsstyrelser och på beslutspositioner, att fler kvinnliga designers ges utrymme och möjligheter att utveckla tjänster och produkter för kvinnor.

Sofia och Elin nämner några framgångsrika företag inom det de kallar femtech: Maven Clinic, en hälsoapp för kvinnor; Thinx, mensunderkläder som enkelt tvättas hemma i tvättmaskinen; Elvie Trainer, ett digitalt knipägg mot inkontinens, en diagnos som i dag är vanligare än hösnuva. Femtech-industrin är enligt Sofia och Elin i dag värd 200 miljoner dollar.

Sofia och Elin lämnar oss med råd till företagare som vill vara med och driva förändringen: fokusera på användarens behov, var öppen för idén utan att fokusera på personen som presenterar den, visa med plånboken att du vill ha förändring, uppfinn det du saknar.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop