Den lundabaserade designbyrån Kolossal har bland annat tagit fram den visuella kommunikationen för Lund Comedy Festival. Nu har Kolossal fått fortsatt förtroende och är i full gång med Lund Comedy Festival – Spring edition. CAP&Design besökte Kolossal i deras stora ljusa lokaler på Södra Esplanaden – kreativ studio i Lund, och samtalade lite med Martin Sandström, art director på Kolossal.
Hur ser er arbetsprocess ut?
– Den är verktyget nummer ett, den måste vara genomtänkt. Genvägar kostar tid senare. Under uppstartsmötet med kunden börjar vi bena ut de viktigaste kommunikativa frågeställningarna och utmaningarna. Redan då brukar vi också kika på visuella referenser tillsammans med kunden. Det är ett bra sätt att känna av kunden, få koll på förväntningar och få igång diskussioner om varumärket, särskilt om det är en lite ovan beställare. Slutsatserna stäms av och när vi är överens om vad som ska göras, drar vi igång för fullt med skissprocessen. Sen har vi regelbundna avstämningar med kunden hela vägen.
– Förr presenterade vi ofta många olika förslag, men nu presenterar vi oftast bara ett som vi verkligen tror på. Gärna något ganska djärvt, och försöker få med kunden på det. Vi gillar att ta ut svängarna. Sen får man skala bort och hitta en bra slutprodukt.
Hur hämtar ni inspiration till era projekt?
– Jag brukar säga såhär, när man får ett uppdrag så sätter man på sig ett par glasögon. När man har dem på så börjar man se inspirerande detaljer i omgivningen. Det är en jättebra metod. Vi brukar också låta alla bidra med inspiration under uppstartsfasen. Det är nyttigt med många olika perspektiv, inte nödvändigtvis från formgivare.
– Det värsta man kan göra är att titta för mycket på vad andra har gjort, då kan man lätt känna att ”det spelar ingen roll vad jag gör, det finns så mycket bra grejer där ute”. Det måste komma inifrån och ut. Jag har varit med ett tag och undrar ibland när den där prestationsångesten ska ta slut, för det är ett (underbart) helvete varenda gång.
Vilket har varit det roligaste projektet ni jobbat med?
– Vi blev kontaktade av två bröder som precis startat ett förlag. De tyckte att det fanns ett stort behov av nya läroböcker för gymnasiet, och ville erbjuda ett både billigare och mer visuellt intressant alternativ. Vi nappade såklart direkt och tog fram en grafisk profil för en hel bokserie. Tillsammans med våra frilanskollegor här på Södra Esplanaden som hanterade textgranskningen kunde vi effektivt producera en hel hög böcker på bara några månader.
– Det finns så många väldesignade böcker, men skolböcker får sällan den kärleken. Därför kändes det här extra kul, och viktigt. Förhoppningsvis kommer gymnasieeleverna att tycka att det är lite roligare att lära sig. Bokserien gick vidare i Kolla och Svenska Publishingpriset.
Vad ville ni förmedla med designen till Lund Comedy?
– Lite ”varning för humor”. Gult är ju fult, och tillsammans med svart blir det en varningssignal. Vi ville få fram humorn med enkla medel. Men framför allt ville vi skala ner allting, sätta fokus på artisterna och hitta en tydlighet som kunde signalera att festivalen var i stan. Den lokala inramningen var extra viktig eftersom festivalen var utspridd över Lund.
Hur såg briefen ut från kunden för förra festivalen?
– Vi har jobbat med Lund Comedy i fem år. Därför fick vi egentligen ingen färdig brief, den har vi själva varit med om att forma. Men just 2014 var lite speciellt. Det var dags för femårsjubileum, ett mer internationellt fokus och en helt ny webb. Därför arbetade vi också lite annorlunda. Konceptet växte fram under nästan ett år.
Vad kommer ni att ändra på till Spring Edition?
– Nu håller vi på att skapa förutsättningar för att vidareutveckla varumärket. Det finns en ambition att Lund Comedy ska kunna vara ett forum för humor som sträcker sig över hela året. Något som innebär att annat än en festival ska kunna rymmas under samma paraply. Det är ett spännande arbete som vi är mitt uppe i.
Ni jobbar mycket med starka färger och former, är det lite av er nisch?
– Förr när jag ofta fick den här prestationsångesten och tappade bort mig själv, så brukade jag ta ett steg tillbaka och fråga mig, vem är jag? Vad jag såg då, det var väldigt mycket färger och basformer. Den andra formgivaren, Mikael, älskar färger lika mycket som jag. Så det har blivit ett signum för oss. Mer färg till folket.