Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
41975

”Det är på insidan det kommer att hända”

TEXT Camilla Buch

Den nya kreativa revolutionen händer inhouse, menar Magnus Engström och Anna Romson från Cogs Creative.

Annons

anna-magnus-160920

Cogs Creative är en kommunikationspartner som arbetar med företag och dess inhouseavdelningar. Grundarna Magnus Engström och Anna Romson har samlat creative directors med minst 15 års erfarenhet i branschen för att leda och coacha det kreativa arbetet inhouse. De kommer båda att ta scenen på Inhousedagarna i Göteborg 13 oktober och Stockholm 19 oktober. Vi pratade med Magnus Engström om vad de kommer att tala om.

Vad ska ni prata om på Inhousedagen?
– Vi har namngett vårt föredrag ”Den nya kreativa revolutionen”, och det är det vi kommer prata om. Vi menar att vi står inför en ny era där vi tror att vinnarna är företag som bäst tar hand om sin egen kommunikation. Vi ser redan att reklambyråernas största konkurrenter håller på att bli kunderna själva. Så vi kommer att fördjupa oss kring hur förutsättningarna ser ut för inhouseavdelningarna, vi kommer prata om några case men också komma med handfasta tips för de olika faserna man kan vara i i den processen.

Varför startade ni företaget?
– Anna och jag har egentligen jobbat på det här sättet med Hemtex i flera år, och vi tycker att det är kul att jobba kring kommunikation med andra och utveckla andra. När man jobbar närmare kunderna inser man hur mycket idéer och kreativitet som finns att hämta där. Och det skulle vi ju fortsätta kunna göra – men vi ville göra någonting större, vi ville utmana modellen som säger att man ska köpa in kreativitet, för den tror vi är förlegad. Det kunde vi inte göra bara vi två, så vi startade Cogs Creative för att driva den utvecklingen vi pratade om nyss vidare.

Vad är er bakgrund?
– Jag har bakgrund som copy och Anna har bakgrund som art director, vi har båda jobbat på flera stora byråer som Hall & Cederqvist, men också drivit egna byråer som creative directors. De senaste åren har vi jobbat utanför reklambranschen, och sedan sammanstrålade vi hos Hemtex. Vi är också båda lärare på Berghs, och utbildade coacher. Anna är dessutom utbildad organisationskonsult.

Det måste vara värdefullt att ha i det arbetet ni gör nu?
– Ja, min utveckling som lärare på Berghs har gått från att lära ut framför tavlan till att snarare agera coach och handledare som utvecklar idéer tillsammans med eleverna. Att jag blev tryggare i den rollen var en del av vad som ledde mig till att göra det jag gör i dag, och samma gäller nog för Anna.

Vilket är ditt främsta tips till inhouseavdelningen?
– Om man ska lyckas och ta steget fullt ut, att ersätta en extern kreativ partner så måste man inse att det är en kulturfråga. Kreativiteten finns där redan men det som behövs är en kultur som tar vara på de förutsättningar som finns, som ökar det kreativa självförtroendet. Rent konkret behöver man ta steget bort från prestige och gränsdragningar, att inte vara så mycket företag och hierarki, utan snarare jobba i kreativa team, men med medarbetare från hela företaget – inte bara kreatörer. Hur man kan komma dit är någonting vi kommer prata en del om på Inhousedagen.

Vad vill ni lära inhouseavdelningarna?
– Det handlar inte så mycket om att lära inhouseavdelningarna något – vi lär oss ju otroligt mycket också. Det handlar mer om att förena vår kunskap om kreativa processer och kultur, med deras kunskap kring varumärket. Men vi vill också fylla dem med känslan att de är på rätt plats i rätt tid – det är på insidan det kommer att hända, det är åt det hållet trenden går.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera