Cogs Creative är en kommunikationspartner som arbetar med företag och dess inhouseavdelningar. Grundarna Magnus Engström och Anna Romson har samlat creative directors med minst 15 års erfarenhet i branschen för att leda och coacha det kreativa arbetet inhouse. De kommer båda att ta scenen på Inhousedagarna i Göteborg 13 oktober och Stockholm 19 oktober. Vi pratade med Magnus Engström om vad de kommer att tala om.
Vad ska ni prata om på Inhousedagen?
– Vi har namngett vårt föredrag ”Den nya kreativa revolutionen”, och det är det vi kommer prata om. Vi menar att vi står inför en ny era där vi tror att vinnarna är företag som bäst tar hand om sin egen kommunikation. Vi ser redan att reklambyråernas största konkurrenter håller på att bli kunderna själva. Så vi kommer att fördjupa oss kring hur förutsättningarna ser ut för inhouseavdelningarna, vi kommer prata om några case men också komma med handfasta tips för de olika faserna man kan vara i i den processen.
Varför startade ni företaget?
– Anna och jag har egentligen jobbat på det här sättet med Hemtex i flera år, och vi tycker att det är kul att jobba kring kommunikation med andra och utveckla andra. När man jobbar närmare kunderna inser man hur mycket idéer och kreativitet som finns att hämta där. Och det skulle vi ju fortsätta kunna göra – men vi ville göra någonting större, vi ville utmana modellen som säger att man ska köpa in kreativitet, för den tror vi är förlegad. Det kunde vi inte göra bara vi två, så vi startade Cogs Creative för att driva den utvecklingen vi pratade om nyss vidare.
Vad är er bakgrund?
– Jag har bakgrund som copy och Anna har bakgrund som art director, vi har båda jobbat på flera stora byråer som Hall & Cederqvist, men också drivit egna byråer som creative directors. De senaste åren har vi jobbat utanför reklambranschen, och sedan sammanstrålade vi hos Hemtex. Vi är också båda lärare på Berghs, och utbildade coacher. Anna är dessutom utbildad organisationskonsult.
Det måste vara värdefullt att ha i det arbetet ni gör nu?
– Ja, min utveckling som lärare på Berghs har gått från att lära ut framför tavlan till att snarare agera coach och handledare som utvecklar idéer tillsammans med eleverna. Att jag blev tryggare i den rollen var en del av vad som ledde mig till att göra det jag gör i dag, och samma gäller nog för Anna.
Vilket är ditt främsta tips till inhouseavdelningen?
– Om man ska lyckas och ta steget fullt ut, att ersätta en extern kreativ partner så måste man inse att det är en kulturfråga. Kreativiteten finns där redan men det som behövs är en kultur som tar vara på de förutsättningar som finns, som ökar det kreativa självförtroendet. Rent konkret behöver man ta steget bort från prestige och gränsdragningar, att inte vara så mycket företag och hierarki, utan snarare jobba i kreativa team, men med medarbetare från hela företaget – inte bara kreatörer. Hur man kan komma dit är någonting vi kommer prata en del om på Inhousedagen.
Vad vill ni lära inhouseavdelningarna?
– Det handlar inte så mycket om att lära inhouseavdelningarna något – vi lär oss ju otroligt mycket också. Det handlar mer om att förena vår kunskap om kreativa processer och kultur, med deras kunskap kring varumärket. Men vi vill också fylla dem med känslan att de är på rätt plats i rätt tid – det är på insidan det kommer att hända, det är åt det hållet trenden går.