Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Detta blir årets Pantone-färg

TEXT Camilla Buch

2020 ska färgen stå för lugn, förtroende och samband för att förtydliga en önskan om en pålitlig och stabil grund att bygga när vi går in i en ny era.

Annons

Pantone har utsett årets färg i 20 år, och deras val har ofta påverkat produktutveckling och inköpsbeslut i flera branscher, inklusive mode, industriell design, produktförpackningar och grafisk design. I år landade valet på Pantone 19-4052, en klassisk blå nyans som företaget menar är elegant i sin enkelhet.

Pantone 19-4052 Classic Blue är inpräglad i oss som en vilsam färg och ger en känsla av lugn och ro till den mänskliga själen och erbjuder tillflyktsort. Pantone 19-4052 Classic Blue hjälper koncentrationen och ger laserliknande tydlighet och centrerar våra tankar igen. Med en reflekterande blå ton främjar Classic Blue motståndskraft,” skriver Pantone om färgvalet.

Vi lever i en tid som kräver tro och tillit. Det är den här typen av beständighet och förtroende som uttrycks av Pantone 19-4052 Classic Blue, en solid och pålitlig blå nyans som vi alltid kan lita på. Classic Blue har en djup resonans och ger oss ett förankringsfundament. Classic Blue är en gränslös och associationsrik färg som påminner om den stora och oändliga kvällshimlen. Den utmanar oss att tänka mer djupgående, öka vårt perspektiv och öppna kommunikationsflödet, säger Leatrice Eiseman, verkställande direktör för Pantone Color Institute.

Tidigare års Pantone-färger:

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop