Dryckesgiganter lanserar Absolut Sprite

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2024-02-19

 | 

PUBLICERAD 

2024-02-16
The Coca-Cola Company presenterar sin senaste globala collab med spritjätten Pernod Ricard: Absolut Sprite. Bakom varumärkesidentitet och förpackningsdesign står designbyrån BVD.  – Ett både spännande och utmanande projekt utifrån ett designstrategiskt perspektiv. Tillsammans med kund har vi balanserat de två giganternas värde, säger Rikard Ahlberg. 

BVDs relation med The Coca-Cola Company tog sin början 2013 då de fick i uppgift att överse och revitalisera delar av Coca-Cola trademarks visuella identitet och förpackningsdesign. Sedan dess har samarbetet lett till en rad arbeten genom åren med bland annat varumärkesutveckling för Dasani och Coca-Cola, samt förra årets rebrand av Smartwater. Därför föll det sig naturligt att arbetet även denna gång gick till byrån. Rikard Ahlberg, design director på BVD, berättar:

 – Vår kund känner oss väl, uppskattar vår filosofi ”simplify to clarify” och skandinavisk design. Med Absolut som ett av varumärkena i samarbetet så kändes det också naturligt att ge uppdraget till en partner som har arbetat med Absolut tidigare och därför har extra goda förutsättningar att sätta ett gemensamt uttryck för Sprite och Absolut tillsammans, säger han.

Fånga det nordiska
Rikard berättar att det centrala längs den kreativa processen varit att respektera båda varumärkenas styrkor och igenkänning men samtidigt utveckla något nytt och särskiljande. 

– Med inspiration från norrsken har vi skapat ett uttryck som visualiserar en mix av dryckens innehåll. Vi ville fånga det nordiska med referenser till det perfekt iskalla och en renhet som markerar premiumkvalitet och särskiljer produkten från konkurrenter på marknaden.

Läs också: Billy fyllde kyrka med oljemålade demoner

skissande.

Det är alltid en utmaning att slå ihop två starka varumärken med egna distinkta uttryck. För att lyckas behöver man balansera båda parternas värden, hur de ska agera tillsammans och hitta den gemensamma nämnaren.  

– Ett enkelt visuellt exempel på utforskningsresan för den så kallade logo lock-up som till slut blev vald. Vi testade och diskuterade olika relationer och hierarkier innan det till slut landade i en väldigt direkt lösning där vi byggt en ny brand world med delar från bådas visuella DNA, säger Rikard. 

work in progress.

Hållbar förpackning
Med miljön i åtanke valdes så kallade slim cans, som är den mest hållbara förpackningen för produktkategorin (som ingår i segmentet ready to drink). Förpackningsvalet har å andra sidan medfört stora tekniska utmaningar i tryckprocessen utifrån den valda designen. 

– Mycket färg och gradienter i fonden för den ikoniska flaskan, tillsammans med de två ikoniska varumärkenas grundfärger, har lett till att vi behövt övervaka flera storskaliga provtryck för att säkra rätt uttryck, säger Rikard.  

Absolut Sprite kommer att lanseras på flera marknader under våren (och kommer förhoppningsvis till Sverige inom en snar framtid! /undertecknad).

Bildcred: BVD.