Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

En effektiv struktur

TEXT Camilla Buch

Efter att Pwc sålt av sin verksamhet business services till IK Investment Partners i början av året var det dags att ge den nya verksamheten ett eget varumärke. Det uppdraget gick till Volt, och ur samarbetet kom Aspia.

Annons

Briefen Volt fick var kort och gott att skapa en hel varumärkesplattform till det ”nya” företaget, som redan hade 1100 anställda och hundratals miljoner i omsättning. Företaget, som arbetar med redovisning, affärsrådgivning och lönehantering, fick namnet Aspia.

– Vi samarbetade med Skriptor Zigila, en namngivningsbyrå, för att hitta rätt namn till det nya företaget. Namngivning är svårt av flera skäl, det blir lätt personligt men framförallt är det svårt att hitta ett bra namn som inte redan är upptaget. Vi började brett med flera hundra namn. Målet var att hitta ett icke deskriptivt namn som var enkelt att uttala, lätt att komma ihåg och gärna med någon association till Norden, berättar Henrik Stampe, strateg och vd på Volt.

Parallellt med namngivningsarbetet jobbade Volt ut en varumärkesplattform som tillsammans med namnet blev utgångspunkten för utvecklingen av den grafiska och visuella identiteten.

– På grund av Aspias ursprung från Pwc var det viktigt att varumärket behöll en känsla av mognad, modernitet och trygghet för både sina kunder och deras anställda. Vi höll olika workshops för att hitta grunden i den tjänst de erbjuder – hur den skiljer sig från de andra på marknaden och vilka Aspia faktiskt är. Det vi kom fram till var ledorden ”tillväxt genom effektivitet”, en konkret idé som verkligen inkapslar vilka de är som företag. När vi sedan skulle researcha för att hitta idéer till en logotyp – och bokstavligen talat skrev in ”growth through efficiency” på Google – var ett av de första resultaten Weaire-Phelan-strukturen, berättar Matthew Squire, head of design på Volt.

För att förklara Aspias logotyp behöver vi dyka ner i lite fysik. Weaire-Phelan-strukturen är alltså en tredimensionell struktur som representerar ett idealiserat skum av lika stora bubblor. Kort sagt ska det vara en av världens mest effektiva strukturer – ett svar på Lord Kelvins frågeställning från 1887: Hur kan ett utrymme delas upp i celler med samma volym och minimal yta mellan cellerna? Det svar som hittills kommit närmst är det fysikern Denis Weaire och hans student Robert Phelan upptäckte. Strukturen skapas av två olika sorters celler med samma volym: en dodekaeder (som utgörs av tolv liksidiga pentagoner) och en sorts avkortad hexagonal trapetsoeder (en polyeder med 14 sidor där två är hexagonala och tolv är pentagonala). Resultatet är en struktur med en yta som är 0,3 procent mindre än den struktur Lord Kelvin skapade. Den är alltså mer effektiv, då mer skum får plats på en lika stor yta. För Aspia innebar detta en logotyp som bokstavligen innebär effektivitet.

– Vetenskapen bakom strukturen är rätt komplicerad, men det är den mest effektiva formen när det kommer till ökning av volym och ytarea, vilket vi tycker passar perfekt på Aspia, säger Matthew.

Matthew Squire till vänster och Henrik Stampe till höger.

Logotypmärket kan dessutom användas på flera sätt, just i och med att den kan växa. Volt har till exempel skapat olika typer av mönster och illustrationer baserade på strukturen.

– På grund av att strukturen är uppbygg av enskilda bubblor så går den också att tillämpa på olika uttag i olika former, samtidigt som vi behåller kärnkonceptet. För app-ikoner används exempelvis en enda bubbla, logotypen använder två och stödjande mönster använder tre. Det öppnar också upp för större variationer i framtiden, säger Matthew.

När det kommer till färg- och typsnittsval är även de resultat från workshops. De har arbetat analogt med bilder och färger för att hitta vad företaget tyckte kändes som dem. En annan viktig aspekt var också hur dessa val skulle fungera digitalt.

– Vi ville flirta lite med det blå som innan har förknippats med finansbranschen och som i Aspias identitet tillsammans med andra färger får ett modernt uttryck. Aspia är också ett varumärke som försöker förändra människors uppfattningar om branschen och ge en känsla av att ”siffror kan vara kul”, vilket jag tycker vi har lyckats med, säger Matthew.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera