Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

En första titt på omslaget till nya Millennium-boken

TEXT Camilla Buch
Annons

Valentin&Byhrs Jörgen Einéus har tagit fram omslaget till vad som kallats världens hemligaste bok, David Lagercrantz uppföljare till Stieg Millenniumtriologi, ”Det som inte dödar oss”.

– Det är förstås ett fantastiskt uppdrag och få förunnat att få jobba med något som engagerar så många människor över hela världen, säger Jörgen Einéus, som arbetat med Norstedts i mer än 15 år och som också låg bakom omslagen till de tre första böckerna.

– Sekretessarbetet har varit extremt, vi har bland annat jobbat med kodnamn och haft en ytterst liten skara människor världen över med tillgång till information om boken. Och det spär på intresset, det märker vi – inte minst utomlands, fortsätter han.

Boken kommer ut i 38 länder den 27 augusti, och manéret för de tidigare böckerna går igen i det nya omslaget.

– Layouten är magasinsinspirerad, precis som förut, men med en modernare design. Millennium var ju Stieg Larssons alternativa dimension och vi har valt att hylla honom och de tidigare böckerna i det här omslaget, säger Jörgen Einéus.

– Vårt samarbete har återigen resulterat i ett riktigt snyggt, suggestivt och spännande omslag. Det finns en tilltalande mystik i omslaget till Det som inte dödar oss och samtidigt en hög igenkänningsfaktor, säger Susanna Romanus, publicistisk chef på Norstedts Förlag.

bokomslag_millennium
David Lagercrantz ”Det som inte Dödar oss”, med omslag av Jörgen Einéus.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop