Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

En halv vd, tack – Jakob Lind

TEXT Lamin Kivelä

– Jag hade fel och du har rätt. Fan vad bra att du hade rätt. Orden kommer från Jakob Lind, som sedan några år delar vd-skapet för Futurniture, byrån han var med och startade i början av 1990-talet. Vi har pratat ledarskap, byrå och projekt.

Annons

Jakob Lind berättar att han arbetar från lantstället. Ett hus byggt i slutet av 1800-talet, med gula höstlöv som motvilligt lämnar päronträdet på gården. Lantstället. Tidlöst gammalt, geografiskt beläget ”på landet”. Det får räcka så. Målande.

Kopplingston.

Oktober 2020 går mot sitt slut. Den röda ”rec-lampan” lyser på den lilla kombinerade mixern och mikrofonen som ligger bredvid mobiltelefonen.

– Ja, det är Jakob Lind.

Han är en av grundarna och vd på kommunikationsbyrån Futurniture i Stockholm.

– Vi startade Futurniture 1993 för en utställning i Kungsträdgården, på ett galleri som hette Doktor Glas. Vi gjorde om hela galleriet till ett kulturhus och mötesplats för unga, arbetslösa formgivare, berättar han.

Men efter uppstarten hoppade Jakob Lind bara in då och då på byrån. Den mesta tiden gick åt till karriären inom offentlig sektor, som så småningom ledde till ett erbjudande om att börja jobba med EU-frågor på Finansdepartementet.

Futurnitures utställning "Formmuseet", i en tom hötorgsskrapa 1994. Foto: Okänd.
Futurnitures utställning ”Formmuseet”, i en tom hötorgsskrapa 1994. Foto: Okänd.

Under tiden hade Futurniture fått luft under vingarna med bland annat jobb att bygga Dagens Nyheters första webbsida, Postens och Sidas. Bland andra.

Så småningom kom ett ultimatum från byrån om att antingen börja jobba heltid med Futurniture, eller sluta.

– Jag bestämde mig för att lämna tjänstemannavärlden och EU-karriären då jag insåg att jag skulle ångra mig resten av livet, ifall jag inte vågade testa, berättar Jakob Lind.

Varför är korven så dyr? För att uppmärksamma de svenska konsumenterna på fattigdomen i världen ställde biståndsminister Carin Jämtin upp som korvgubbe i UNDP:s korvkiosk på Norrmalnmstorg i Stockholm. Världens dyraste korv med bröd gick loss på 999 kronor. Året var 2005. Foto: Okänd.
Varför är korven så dyr? För att uppmärksamma de svenska konsumenterna på fattigdomen i världen ställde biståndsminister Carin Jämtin upp som korvgubbe i UNDP:s korvkiosk på Norrmalnmstorg i Stockholm. Världens dyraste korv med bröd gick loss på 999 kronor. Året var 2005. Foto: Okänd.

En av kommunikationsbyråns tidigare kampanjer, som fick mycket uppmärksamhet i media är ”Knark är bajs”, från 2004.

– En stor statlig informationsinsats, men helt lifestylad mot ungdomar. ”Knark är bajs” var så radikal att bland andra Polisen tyckte det var vansinnigt att köra en så ”larvig” kampanj. Men målgruppen gillade tilltalet och det blev rusning efter t-shirts och annat kampanjmaterial med olika tryck.

Det var statliga organisationen Mobilisering mot narkotika som beställde kampanjen av Futurniture.

En artikel på Göteborgs stads webbplats från september 2004 bekräftar mottagandet. De intervjuade över 600 göteborgare mellan 18 och 25 år om kampanjen. 80 procent i målgruppen gillade tilltalet.

– Vi har gjort mycket sånt. Lite mer progressiv samhällsinformation. Men redan från start ville vi att Futurniture skulle vara en experimentlåda för gränsöverskridande projekt, testa nya grejer och göra spännande samarbeten.

Ett annat roligt projekt som får betraktas som väldigt lyckat är den betydligt nyare, allmänna bastun ”Solar egg” som Futurniture skapade tillsammans med konstnärerna Bigert och Bergström, för Riksbyggen i Kiruna 2017.

Den allmänna bastun "Solar egg" konstnärsduon Bigert och Bergström skapade med Futurniture, för Kiruna 2017. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Den allmänna bastun ”Solar egg” konstnärsduon Bigert och Bergström skapade med Futurniture, för Riksbyggen i Kiruna 2017. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

– Ett av de roligaste projekten jag varit med om, som visar vad jag tycker Futurniture är bra på, att fortfarande kunna göra helt nya saker efter 20 år. Vi försöker hela tiden bryta ny mark. Sedan lyckas vi inte alltid med det.

Och det kan vara tufft att driva byrå också, inte minst emotionellt.

– Intensivt samarbete med varandra. Vi ska vara kreativa ihop och våga lita på varandra. Vi måste gilla varandra på byrån och gilla kunderna och gå igång på projekten. Vi måste jobba mycket övertid ibland.

Ekonomiskt är det inte heller alltid lätt.

– Byråer kanske kan leva några månader utan intäkter. Man måste alltid vara beredd att gasa och att bromsa. Det man kan styra över är organisationen, som är 75 procent av kostnaden, hyresavtalet för lokalen är 15 procent och resten är allting annat.

Jakob Lind, vd och medgrundare av Futurniture. Foto: Richard Hammarskiöld.
Jakob Lind, vd och medgrundare av Futurniture. Foto: Richard Hammarskiöld.

Genom åren har storleken på organisationen varierat och som mest bestått av över 40 personer, men i snitt lite över 30 medarbetare. Som en direkt effekt av pandemin med covid-19 genomled företaget en snabb nedskärning under våren 2020 och är nu under 30 anställda.

– Det är det tråkigaste med att vara vd kan jag säga. Det är en naturlig del i ledning av en byrå för att anpassa verksamheten till efterfrågan.

Jakob Lind är tillsammans med Dan Grettve och Anna Lenskog de delägare som varit med sedan starten. Men de flesta av de nuvarande totalt 8 delägarna har varit med i 15–20 år.

Även om Jakob Lind haft vd-rollen sedan år 2000, är han inte ensam.

– En sak som har varit bra för oss är att vi är många tighta delägare, det är inte alls bara jag som är ledarfigur. Jag delar vd-skapet med Katarina Hjertonsson, som också varit på Futurniture länge. Vi delar också på cd-skapet, mellan Fredrik Nilsson och Sofie Hederstierna. Vi har även en liten ledningsgrupp på fem personer, där några inte heller är delägare.

Och som Jakob Lind uttrycker det är det kundprojekten som är de verkliga hjältarna. Kanske är det ett sånt fokus som lett till långvariga samarbeten med flera kunder tänker vi?

Sovlinjen, en av många kampanjer Futurniture genomfört med Ikea genom åren. Foto: Skärmdump.
Sovlinjen, en av många kampanjer Futurniture genomfört med Ikea genom åren. Foto: Skärmdump.

– Vi började tidigt jobba med Ikea och har fortsatt arbeta med dem sedan dess. De har betytt mycket för vår utveckling, inte minst digitalt. Vi startade deras svenska konto på Instagram, till exempel. Men även alla roliga events. De har vågat mycket. Det är deras kultur.

Lansering av Ikeas kollektion av luftmöbler Ikea Air, 1998.
Lansering av Ikeas kollektion av luftmöbler Ikea Air, 1998.

Organisatoriskt har Futurniture ersatt avdelningar med kunskapshubbar.

– Kunskapshubbarna motsvarar de tre benen i triangeln vi jobbar med hela tiden – den digitala spetsen med teknik och design, reklamspetsen med design och reklamkommunikation och den tredje spetsen som jobbar med pr, planning och media med analys inom inte minst sociala medier.

En grundläggande del i byråns arbetsprocess är att argumentation vinner och retorik är det alla jobbar med i olika processer.

– Jag hade fel och du har rätt. Fan vad bra att du hade rätt. Då får du mer motstånd som ledare och människor som vill mer, kan mer och tror mer. Men du måste också kunna sätta klackarna i backen och säga stopp.

Som kreatör ställer han sig själv närmast copywritern.

– Jag har blivit bättre på att skriva med åren och där har jag mycket åsikter, även om våra copywriters är bättre. Sedan är jag snabb att komma på kreativa idéer, men är noggrann med att backa om någon annans idé är bättre.

Skrivandet är också något som fått ta plats vid sidan av arbetet med all administration och att hoppa mellan olika projekt på byrån.

Under hösten 2020 debuterade Jakob Lind som författare med det verklighetsbaserade familjedramat ”Morfars Pistol”, på förlaget Kaunitz-Olsson.

Boken har tagit 20 år av skrivande, efterforskningar, nästan ett års tjänstledighet, söka stipendier, skrivarkurser och massor med stöd från familj, vänner, kollegor och olika professioner.

– Jag har kunnat fylla ut där jobbet inte räckt till. Fokusera och skriva, berättar Jakob Lind och fortsätter;

– Troligtvis har jag blivit bättre i mitt jobb på Futurniture också, med ökad förståelse för den kreativa processen.

Trodde du annars att Futurniture skulle bli vad det blivit då du startade?

– Jag hade förhoppningar om det, men trodde nog inte att det var möjligt. Vi började innan webben var en grej och kunde då inte ana vad som skulle komma.

I början hade Futurniture flera ingenjörer anställda och då utvecklade de CMS:et Polopoly. Det avknoppades och blev Polopoly AB, där Futurniture var partner till 2008, då hela Polopoly AB såldes till engelska Atex.

En annan avknoppning är det i princip helägda dotterbolaget Archiwwwe för digital arkivering.

– För några år sedan började vi utveckla en egen spindelteknik, som samlar in allt innehåll från webbplatser och plockar ner dem i arkivformatet pdf/a. Alla offentliga webbplatser med sina sociala medie-kanaler måste arkivera innehållet. Men vi räknade kanske lite fel på hur hur snabbt det skulle ta fart. I stället har det blivit en långsam, men lönsam affär.

Om du fick lämna något råd till dig själv innan du startade Futurniture, vad skulle du säga då?

– Våga mer, avslutar Jakob Lind.

Futurnitures första affisch i Kungsträdgården 1993 (i dåvarande galleri Doktor Glas).
Futurnitures första affisch i Kungsträdgården 1993 (i dåvarande galleri Doktor Glas).
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop