Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
37722

En slitstark identitet

TEXT Sara Wilk

Från 1990-tal, Eurostile och VVS-känsla till ett mer tidlöst och lekfullt uttryck. Det var utmaningen när Bengtsson-Strömberg tog fram en ny identitet för svenska varumärket Klättermusen.

Annons
20151001_cap7_klattermusen_0146_cmyk_
Mathias Strömberg och Fredrik Bengtsson. Foto: Jimmy Eriksson.

Det här är början på en artikel ur CAP&Design #7 som finns ute i butik nu. Missa inte Mathias Strömberg från Bengtsson-Strömberg på CAP Live Grafisk identitet i Stockholm den 2 december

Juli 2015.

Det är Outdoor-mässa i tyska Friedrichshafen. I de stora mässhallarna har några av världens friluftsmärken byggt upp sina montrar. Besökarna är handlare från hela Europa, och de kommer i tusental.

Lokalerna är sprängfyllda av funktionsmaterial, klätterutrustning och tält. Längs en av väggarna har svenska Klättermusen byggt upp sin monter. En fotofond som porträtterar urskog täcker sidorna. Kläderna hänger i stålnät och loggan syns på tredimensionella träboxar. Det är första gången företaget visar upp sin nya identitet, och uttrycket sticker ut. Det är lekfullt. Fyllt med humor.

Företaget Klättermusen startades under början av 1980-talet av Peter Askulv, en biolog, klättrare och eldsjäl som trodde på att göra funktionsdugliga, innovativa och miljövänliga kläder för friluftsälskande äventyrare. Under de trettio åren som gått har företaget bedrivit sin verksamhet i Åreskutans skugga, och fokuset har länge legat på äventyrareliten. De som dyker i grottor, kör hundspann och klättrar mitt i den kallaste vintern. Prislappen för en rejäl vinterjacka ligger närmare 8 000 kronor – vilket gör dem till bland de dyraste i segmentet.

Företaget har visserligen stadigt ökat i popularitet i Asien, men på hemmaplan har de hamnat i innerfilen och blivit omkörda i vissa avseenden – inte minst ekonomiska – av nordiska konkurrenter som Fjällräven, Houdini och Norröra, berättar Mathias Strömberg. Han är designer och grundare av byrån Bengtsson-Strömberg, som arbetat med varumärket under det senaste året.

  Många av konkurrenterna säljer in sig på att vara supermiljövänliga och på att de erbjuder nya typer av material i sina produkter. Vilket är samma sak som Klättermusen gjort i 20 år, men de har inte kommunicerat det tillräckligt tydligt vare sig i visuell identitet eller annan kommunikation. Det har varit så självklart att vara top of the line att de slutat reflektera över det, berättar han.

Foto 2015-09-16 15 09 38

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop