”Milkywire tar fasta på dagens klimatengagemang och vänder på välgörenhetsindustrins traditionella regler och mönster,” skriver företaget, som fått visuell identitet och varumärkesfilm signerad Brand Union.
— Engagemanget och viljan att vara med och bidra till en bättre värld har aldrig varit större. Därför bygger vi Milkywire. Vi vill erbjuda konkreta, digitala verktyg som verkligen gör skillnad. Milkywire är en plattform för impact som tillför personliga kontakter, transparens, och storytelling nästan i realtid genom video och bilder direkt från impacters i fältet. Att vi fått med Linus och Brand Union på vår resa stärker våra chanser ytterligare att nå ut till de som letar efter ett sätt att bidra och ge tillbaka, säger Nina Siemiatkowski, grundare och vd Milkywire.
— Milkywires visionära anda har varit enormt smittsam. Att få jobba med dem från start och skapa någonting helt nytt och extremt viktigt passar oss som byrå. Då deras idé bygger på att få människor att bidra till välgörande ändamål, men på ett helt nytt sätt, är det avgörande att den visuella tonaliteten speglar det, säger Linus Östberg, creative director, Brand Union.
Varför har ni valt gult som huvudfärg?
— Det finns ett ganska enkelt svar på det, Milkywire har väldigt mycket rörligt content, och mycket text som behöver ligga på bild. Så vi undersökte hur vi kan skapa identitet i det men hålla det funktionellt. Vi gjorde omfattande tester med färger, och kom fram till att gult är det som funkar bäst med text på filmat material. Och det funkade bra med identiteten, det håller den dokumentära känslan, en sense of urgency. Det är allvarliga frågor som Milkywire handlar om, och det fick vi inte tappa, säger Linus.
Han berättar vidare att logotypen, det stiliserade M:et, är inspirerat av ordet wire.
— Det blev en abstrakt och konkret tolkning av det ordet. Som närmar sig connection snarare än kabel. Det var den minst komplexa formen som samtidigt skulle kunna ligga i ett hörn och kännas som en broadcaster.
När det kommer till varumärkets typografiska profil var det viktigt att det skulle fungera mobilt, och fortfarande kunna särskilja Milkywire från andra avsändare.
— Det ska absolut inte kännas som någon standardlösning på något sätt, vi ville hitta en unicitet i typsnittet utan att det tappade i funktionalitet. Det var viktigt att mottagaren skulle känna igen identiteten direkt i typsnittet. Tillsammans med det handskrivna som vi skapat enbart för Milkywire skapade vi någonting personligt, unikt och individuellt. Det handlar ju om privatpersoner och deras kamp, det är de som gör grymma grejer.