Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Engagemang får form i Milkywires identitet

TEXT Camilla Buch

Nina Siemiatkowskis nya satsning och digitala plattform Milkywire gör det möjligt för folk att bidra och engagera sig. På plattformen kan du direkt stödja människor och gräsrotsrörelser, så kallade impacters, som screenats av Milkywire.

Annons

”Milkywire tar fasta på dagens klimatengagemang och vänder på välgörenhetsindustrins traditionella regler och mönster,” skriver företaget, som fått visuell identitet och varumärkesfilm signerad Brand Union.

— Engagemanget och viljan att vara med och bidra till en bättre värld har aldrig varit större. Därför bygger vi Milkywire. Vi vill erbjuda konkreta, digitala verktyg som verkligen gör skillnad. Milkywire är en plattform för impact som tillför personliga kontakter, transparens, och storytelling nästan i realtid genom video och bilder direkt från impacters i fältet. Att vi fått med Linus och Brand Union på vår resa stärker våra chanser ytterligare att nå ut till de som letar efter ett sätt att bidra och ge tillbaka, säger Nina Siemiatkowski, grundare och vd Milkywire.

— Milkywires visionära anda har varit enormt smittsam. Att få jobba med dem från start och skapa någonting helt nytt och extremt viktigt passar oss som byrå. Då deras idé bygger på att få människor att bidra till välgörande ändamål, men på ett helt nytt sätt, är det avgörande att den visuella tonaliteten speglar det, säger Linus Östberg, creative director, Brand Union.

Varför har ni valt gult som huvudfärg?

— Det finns ett ganska enkelt svar på det, Milkywire har väldigt mycket rörligt content, och mycket text som behöver ligga på bild. Så vi undersökte hur vi kan skapa identitet i det men hålla det funktionellt. Vi gjorde omfattande tester med färger, och kom fram till att gult är det som funkar bäst med text på filmat material. Och det funkade bra med identiteten, det håller den dokumentära känslan, en sense of urgency. Det är allvarliga frågor som Milkywire handlar om, och det fick vi inte tappa, säger Linus.

Han berättar vidare att logotypen, det stiliserade M:et, är inspirerat av ordet wire.

— Det blev en abstrakt och konkret tolkning av det ordet. Som närmar sig connection snarare än kabel. Det var den minst komplexa formen som samtidigt skulle kunna ligga i ett hörn och kännas som en broadcaster.

När det kommer till varumärkets typografiska profil var det viktigt att det skulle fungera mobilt, och fortfarande kunna särskilja Milkywire från andra avsändare.

— Det ska absolut inte kännas som någon standardlösning på något sätt, vi ville hitta en unicitet i typsnittet utan att det tappade i funktionalitet. Det var viktigt att mottagaren skulle känna igen identiteten direkt i typsnittet. Tillsammans med det handskrivna som vi skapat enbart för Milkywire skapade vi någonting personligt, unikt och individuellt. Det handlar ju om privatpersoner och deras kamp, det är de som gör grymma grejer.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop