Falkeskog får ny design

TEXT 

Mina Stierna

PUBLICERAD 

2018-11-02
Uppdraget att ta fram ny design för en hink till varumärket Falkeskog, slutade med ett koncept som nu kommer att färga hela sortimentet om ett hundratal produkter.

Under våren 2018 fick den Sölvesborgsbaserade reklambyrån Annaochanna uppdraget att ta fram ny design för en hink till varumärket Falkeskog. Det blev startskottet på det som nu tagit hela arbetsgruppen ut på en resa från havet och in till förädlingen i Nogersund och Hällevik och fortsatt ut på marknaden bland alla produkter inom kategorin delikatesser

Foto via annaochanna.se

– Vi upptäckte en bransch med mycket historia med fokus på tradition och högtider. Men också en svår marknad beroende av miljömedvetenhet och omtanke om framtiden. Därför har vi utvecklat ett varumärkeskoncept som hänger ihop från fiskarna i vattnet till förädlingen vid tillverkningen, vidare ut till butik och hem till varje person som vill njuta på ett gott och ärligt sätt. Ett koncept som handlar om värdegrund och varumärke som integreras i alla sammanhang, säger Anna Ingesdotter.

Hela uppdraget är klart och nu pågår själva produktionen med förhoppningen att kunna presentera delar av sortimentet direkt efter nyår.

– Vi känner ett mycket starkt förtroende för Annaochanna som inte bara har lång erfarenhet av livsmedel utan även har ett effektivitetsfokus där man angriper alla utmaningar på ett lösningsfokuserat sätt. Inte mycket snack utan mer verkstad och direkt på kärnpunkten, säger Karl Vilhelm Beckman, vd på David Nordqvist Fiskeexport efterträdare AB, som nu har mycket att göra inför lanseringen som beräknas ske före påsk 2019.

Arbetsgruppen på Annaochanna består av Anna Ingesdotter, strateg/CD, Serny Pernebjer, AD/fotograf/illustratör, Jenny Stenberg, grafisk formgivare, Tove Ronnebäck, copy och Elisabeth Ahlgren, produktionsledare.