Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Falkeskog får ny design

TEXT Mina Stierna

Uppdraget att ta fram ny design för en hink till varumärket Falkeskog, slutade med ett koncept som nu kommer att färga hela sortimentet om ett hundratal produkter.

Annons

Under våren 2018 fick den Sölvesborgsbaserade reklambyrån Annaochanna uppdraget att ta fram ny design för en hink till varumärket Falkeskog. Det blev startskottet på det som nu tagit hela arbetsgruppen ut på en resa från havet och in till förädlingen i Nogersund och Hällevik och fortsatt ut på marknaden bland alla produkter inom kategorin delikatesser

Foto via annaochanna.se

– Vi upptäckte en bransch med mycket historia med fokus på tradition och högtider. Men också en svår marknad beroende av miljömedvetenhet och omtanke om framtiden. Därför har vi utvecklat ett varumärkeskoncept som hänger ihop från fiskarna i vattnet till förädlingen vid tillverkningen, vidare ut till butik och hem till varje person som vill njuta på ett gott och ärligt sätt. Ett koncept som handlar om värdegrund och varumärke som integreras i alla sammanhang, säger Anna Ingesdotter.

Hela uppdraget är klart och nu pågår själva produktionen med förhoppningen att kunna presentera delar av sortimentet direkt efter nyår.

– Vi känner ett mycket starkt förtroende för Annaochanna som inte bara har lång erfarenhet av livsmedel utan även har ett effektivitetsfokus där man angriper alla utmaningar på ett lösningsfokuserat sätt. Inte mycket snack utan mer verkstad och direkt på kärnpunkten, säger Karl Vilhelm Beckman, vd på David Nordqvist Fiskeexport efterträdare AB, som nu har mycket att göra inför lanseringen som beräknas ske före påsk 2019.

Arbetsgruppen på Annaochanna består av Anna Ingesdotter, strateg/CD, Serny Pernebjer, AD/fotograf/illustratör, Jenny Stenberg, grafisk formgivare, Tove Ronnebäck, copy och Elisabeth Ahlgren, produktionsledare.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop