Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Familjen Pangea bland de bästa i Red dot awards

TEXT Camilla Buch

Den kreativa konceptbyrån fick utmärkelsen Best of the best för sitt arbete med SL:s visuella identitet och skyltdesign.

Annons
Matilda Gysing, designer, Kristian Rune, designer, Britta Risholm, operativ projektledare, Kent Nyberg, design director, Anna Kagervall, kundansvarig och Lotta Engvall, designer.

Av totalt 8 610 inlämnade bidrag från 45 länder var det 58 bidrag som vann Best of the best i kategorin kommunikationsdesign i Red dot awards. Familjen Pangea fick alltså priset för sitt arbete med SL – den vinnande designen syns i kollektivtrafiken på stationerna Odenplan, Liljeholmen och T-Centralen och kommer under kommande år succesivt att implementeras i hela kollektivtrafiken.

– Vi är som allra bäst när vi får ta ett helhetsgrepp och jobba hela vägen från det konceptuella till de faktiska uttagen – precis så jobbar vi med SL. Att dessutom få vinna med ett varumärke som ligger så rätt i tiden är extra kul. Vi behöver jobba på många fronter för att göra resandet i Stockholm både mer miljövänligt och smidigt. Att hitta ett system som underlättar för både den som pendlar varje dag och för den som besöker Stockholm för första gången är naturligtvis en stor utmaning. Dessutom ska det se riktigt bra ut. Vi är otroligt stolta över att rankas bland de bästa inom communication design och att vara nominerade till the Red dot grand prix, säger Sofia Björkman, vd på Familjen Pangea.

– När vi gör kollektivtrafiken mer attraktiv och tillgänglig för resenärerna med bättre vägvisning och skyltar märker vi att det uppskattas och hjälper våra resenärer. Det är enormt roligt att också få det här erkännandet från designexperter, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på Trafikförvaltningen.

– Vi har haft ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete med Trafikförvaltningen. En visuell identitet för 800 000 dagliga resenärer kräver insikt, tålamod och inte minst ett mycket skickligt och engagerat team, avslutar Sofia.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop