Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

SL_skyltprogram_Solna strand_01 SL_piktogram_2015 SL_Spårtrafikkarta_2015

Familjen Pangea ger SL ny färg

TEXT Camilla Buch

Under det senaste året har Familjen Pangea arbetat med att modernisera SL:s visuella identitet för trafikinformation, och igår lanserades den. Med den nya identiteten fick SL dessutom en ny spårtrafikkarta, där alla linjer har en egen färg.

– Målet är att förenkla vardagen för SL:s resenärer och göra resan mer trivsam. Vi vet att våra resenärer navigerar på olika sätt, via destination, via linjenummer eller via färg, men färg har hittills inte implementerats fullt ut i vår trafikinformation, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på Trafikförvaltningen/SL, i ett pressmeddelande.

– Andra nyheter är att vi inför tvåspråkighet och ett mer konsekvent användande av piktogram, för att informationen ska bli mer tillgänglig för alla, säger Anna Kagervall, projektledare på Familjen Pangea.

På den nya kartan är det alltså inte bara tunnelbanelinjerna som har färg. Kartan kompletteras till exempel med en rosa färg för pendeltågslinjen mellan Västerhaninge och Bålsta, en ljusgrön färg för pendeltågslinjen mellan Södertälje och Uppsala.

– Ambitionen har varit att göra en attraktiv och funktionell spårtrafikkarta, säger Björn Larsson, grafisk designer på Familjen Pangea.

– Vi förstod att vi hamnat rätt när fokusgrupper vi testade kartan på sa att den kändes modern, internationell och att man blev glad av att se den, avslutar design director Kent Nyberg på Familjen Pangea.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop