[prenumerera]
När den frilansande formgivaren Jens Nilsson, tidigare design director på Snask, arbetade fram hantverks- och renoveringsstudion Maldini studios nya grafiska profil låg utmaningen i att hitta en balans mellan pålitlighet och det Jens kallar hantverks-swag.
– Målet var hela tiden att hitta en fin samklang mellan typografi, färgskala, och materialval som så tydligt som möjligt återspeglar det Maldini studios sysslar med, säger Jens Nilsson, frilansande ad och formgivare.
Maldini studios består av två snickare och en inredningsarkitekt. En liten firma i Stockholm med hög ambition och fokus på hantverksskicklighet. Maldini studios ville att den grafiska profilen skulle återspegla denna ambition och samtidigt kännas trovärdig för kunderna. Lösningen blev en identitet med fokus på material och typografi där det skräddarsydda typsnittet Donadoni är huvudpersonen. Texturer återfinns bland annat på papper från GF Smith och Arjowiggins som används för visitkort och trycksaker.