Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Fler unga kvinnor tävlade i The Brewhouse Award 2018

TEXT Mina Stierna
Annons

Nu är finalisterna utsedda i The Brewhouse Award 2018!

På måndagskvällen samlades juryn i The Brewhouse Award och årets finalister presenterades. Med stort hopp om framtiden konstaterar Anna Svensdotter Dimle, som är juryordförande i The Brewhouse Award, att årets jury får en angenäm utmaning i att utse vinnare bland de 16 finalisterna som i år visar upp en stor genrebredd och innovationshöjd.

— Vi ser många spännande idéer som kan komma att spela en stor roll i framtiden inom sina respektive områden. Allt från innovationer inom textil- och modebranschen till idéer som gör att industrier kan rena havsvatten med sin restvärme till nyskapande tradingplattform för musikrättigheter.

— Vi kan generellt se ett stort uppsving av tävlingsbidrag med en social inriktning i år och fler tävlingsbidrag som är inskickade av unga idébärare.

Anna berättar vidare att årets utmaning var att inspirera fler unga kvinnor i åldern 15 – 20 år att tävla i kategorin Young Innovation då siffrorna visade att det för 2017 endast var 20 procent unga kvinnor i denna kategori.

— Det känns underbart att konstatera att vi lyckades nå 45 procent i årets tävling. Vi arbetar strategiskt med jämlikhetsfrågan och under tävlingsperioden har vi varit ute och träffat och inspirerat många ungdomar runt idéutveckling, entreprenörskap och att tävla, säger Anna Svensdotter Dimle.

Finalisterna ska nu pitcha sina idéer inför juryn den 7 januari 2019. Juryn är 40 noga utvalda representanter ur näringslivet, akademin samt kreatörer och entreprenörer inom tävlingens 15 kulturella och kreativa branscher. Vinnarna presenteras under den stora galakvällen den 18 januari i Brewhouse Arena i centrala Göteborg.

Läs mer om årets jury.

FAKTA:

The Brewhouse Award riktar sig till idégivare inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst. Årets deltagare har varit mellan 15-76 år och är fördelade på 48% män, 46% kvinnor och 6% annan.

FINALISTER

KATEGORI

MUSIC INNOVATION

HarpAd

HarpAd ger fler människor möjlighet att uppleva glädjen med att spela 12-strängad gitarr. HarpAd späns tillfälligt på den 6-strängade gitarren och konverterar den till en 12-strängad.

Zeptagram

Zeptagram är en unik tradingplattform och handelsplats där investerare, upphovsmän och privatpersoner köper och säljer musikrättigheter med en virtuell valuta.

Gestrument

Gestrument är ett helt nytt sätt att göra musik. Man spelar direkt på ”musikens DNA” i appen som ger användaren möjlighet att både interagera med sin favoritmusik och upptäcka sitt eget uttryck på ett unikt sätt.

VR DJ

VR DJ förflyttar dig till en framtid där du är helt omgiven av musikloopar och virtuella musikcontrollers. VR DJ är ett nyskapande musikverktyg som tar tillvara på alla möjligheter i Virtual Reality.

KATEGORI

YOUNG INNOVATION

Avsaltning med hjälp av restvärme från industrier

En innovation som möjliggör att industrier tar tillvara sin restvärme för att rena havsvatten. Tekniken förenklar samhällets omställning till att bli klimatsäkert och ger vinst för både samhälle och miljö.

Carrus Network

Carrus Network är plattformen som kopplar samman ambitiösa ungdomar mellan 16-24 år för att nätverka kring frågor om hur de själva och världen rör sig framåt med hjälp av teknologin.

Social Integration Through Sport

Projektet bygger på en digitalisering av EU:s initiativ ”Social Integration Through Sport”. Genom en mobilapp möts personer snabbt och enkelt och kan organisera sport-spel. En unik möjlighet för människor med olika bakgrund att träffas.

Matbanken

Matbanken är en app som skapar recept utifrån vad användaren har hemma. Matbanken underlättar inte bara användarnas sociala och ekonomiska vardag utan fokuserar också på att hålla nere matsvinnet.

KATEGORI

SOCIAL INNOVATION

Klimato

Klimato möjliggör för aktörer inom restaurang- och livsmedelsbranschen att beräkna, kommunicera och kompensera för matrelaterade avtryck som bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Klimatos verktyg och märkning hjälper både restauranger och konsumenter att göra klimatsmarta matval.

Biologg

Biologg är ett unikt mobilspel inspirerat av Pokémon Go. Man fotograferar och samlar på fynd av riktiga djur och växter ute i naturen och lär sig samtidigt fakta om de arter man hittar. Den data som samlas in användas sedan till forskning och naturvård.

The Sensory Craft Project

The Sensory Craft Project anser att konst och hantverk är till för alla. Genom materialbaserade och sinnliga konstverk är det möjligt att engagera människor med neurologiska funktionshinder. Projektet utvecklar inkluderande utställningar för att bidra till att göra konst universellt.

Catchergames

Catchergames är ett nyskapande livespel och en teambuilding-aktivitet som bygger på att alla deltagare har ett ”offer” som de ska fånga i verkliga livet. Catchergames är en digital plattform som möjliggör för spelarrangörer att enkelt administrera spelet.

KATEGORI

OPEN INNOVATION

Algbläck för digitaltryck på textil

”Algbläck för digitaltryck på textil” utvecklar en ny innovation inom textil- och modebranschen. Projektet tar fram en naturlig algbaserad ersättning av dagens bläck som används inom digitaltryck.

BeeScanning

Världens bin dör av parasiten varroa. Beescanning är mobilappen som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus och föreslår behandling genom att analysera ett foto som användaren laddar upp. BeeScanning ger biodlarna omedelbar feedback och bygger samtidigt världens största databas för resistensavel.

Boowcycle

Boowcycle skapar hållbara, vackra, och väderbeständiga trä/bambu-cyklar genom att kombinera kunnandet från skateboardindustrin och träbåtsbyggare med egna innovativa konstruktionstekniker.

Proto Proto

Proto Proto är ett socialt företag som skapar produkter som sprider berättelser från tillverkare världen över. Proto Proto kombinerar nutida design med en etiskt hållbar produktion som skapar nya värden för nästa generations designkonsumenter.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera