Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Fotografiska montage skildrar kriget i Syrien

TEXT Camilla Buch

Grafiska designern Moustafa Janos ställer ut sina digitala fotografiska montage från det krigets Syrien han flydde från.

Annons
(c) Moustafa Jano. Background photo WFP/Abeer Etefa
(c) Moustafa Jano. Background photo WFP/Abeer Etefa

Moustafa Jano flydde från hemstaden Aleppo i en gummibåt över Medelhavet när bomberna började falla. I dag bor han på en flyktinganläggning i Karlshamn medan hans fru och tre barn fortfarande är på flykt i Irak. Nu ställs hans fotografiska montage, Every person has lost something, ut på Fotografiska i Stockholm.

– Alla vi som flyr därifrån gör det för livet. Jag vill med dessa fotografier få människor att inse i vilken skräck vi lever i Syrien. En skräck och plåga som är så stor att den får oss att fly och lämna våra hem, jobb och vänner i kampen för att överleva. Min drivkraft är att sprida budskapet att helt oskyldiga människor dör varje dag av både kriget och svälten. Att försöka göra nytta i min maktlösa situation då bilder om krigets helvetiska konsekvenser kan nå fram där orden inte räcker till. När nu dessa fotografier ställs ut på Fotografiska ger det en möjlighet att nå ut till många fler, säger Moustafa Jano om denna Fotografiska for Life-utställning.

Av: Moustafa Jano.
Av: Moustafa Jano.

Hans bilder är uppbyggda av både egna fotografier och bilder som publicerats på internet för fri användning, och de har fått en världsomspännande spridning. Till exempel bilden där en gråtande Pikachu sitter bredvid en liten pojke framför ett sönderbombat hus. I Moustafa Janos bildmontage är barn ofta centrala.

– Kanske är barnen även symboler för en obotlig hopplöshet och längtan hos dem som tvingats fly sina hem och splittra sina familjer, precis som Jano. De ofta symboliska och ibland surrealistiska inslagen i hans bilder speglar den obeskrivliga hopplösheten i att se sitt hemland i spillror, men också att drömmar, trygghet och längtan är universella känslor som kan ryckas ifrån oss alla, säger Pauline Benthede, Exhibition Manager på Fotografiska.

Av: Moustafa Jano
Av: Moustafa Jano.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop