Fokus på hjärtefrågan

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2017-11-07
Hjärtebarnsfonden tog ett steg mot det anatomiska och vuxna i sin nya grafiska identitet.

Två barn som håller hand med varsitt symboliskt hjärta utanpå kroppen. Så såg Hjärtebarnsfondens logotyp ut innan kommunikationsbyrån Milk kom in i bilden. Organisationen började som en föräldraförening för att föra barnens talan på sjukhusen, men under 40 år har mycket förändrats.

– Vi har haft några olika namn och med olika logotyper, berättar Gunnar Skarland som inte bara är en Hjärtebarnsförälder utan också art director på Milk, och fortsätter:

– Vi arbetade med att utreda namnfrågan, och det tog ett par år att landa i någonting. Till slut valde vi Hjärtebarnsfonden – det är lätt att känna igen och förstå vad vi gör eftersom det finns liknande organisationer med liknande namn, som Cancerfonden och Hjärt- och lungfonden.

När namnet var satt var det dags att ta fram en ny logotyp. Arbetet blev ett pro bono-jobb för Milk eftersom Gunnar sitter i styrelsen för Hjärtebarnsfonden, men sedan dess har det utvecklats till ett större, betalande jobb.

– När vi hade jobbat fram den nya logotypen började vi fundera på om vi inte skulle ta ett övergripande tag om identiteten också, och nu har vi börjat titta på webb och annonsering, berättar Gunnar.

Den gamla logotypen med barnen passade organisationen när den började, men mycket har hänt inom sjukvården de senaste 40 åren. Målgruppen för Hjärtebarnsfonden har förändrats, och det behövde reflekteras i den nya identiteten.

– Målgruppen är ju inte bara barn längre. Många fler överlever medfödda hjärtfel i dag än för 40 år sedan, vilket gör att vi pratar till föräldrar till barn med hjärtfel, men också vuxna som lever med hjärtfel eller har blivit återställda – och det måste kännas som deras organisation också, berättar Kristofer Salsborn, art director på Milk.

Hjärtebarnsfondens nya logotyp.

Den nya logotypen är enklare, men har minst lika mycket symbolik. I två olika nyanser av rött ser vi två sammanflätade händer som tillsammans liknar ett anatomiskt hjärta. De röda nyanserna symboliserar det syrefattiga blodet som kommer in i hjärtat och det syrerika som pumpas ut.

– Vi pratade om det anatomiska hjärtat tidigt i processen. Ordet hjärtebarn betyder någonting annat för de familjer som inte har barn med hjärtfel, och vi ville inte förstärka den symboliken med det stiliserade symboliska hjärtat, berättar Kristofer.

Men det är inte helt lätt att implementera en ny identitet i en organisation med 13 olika föreningar. Hjärtebarnsfonden är enligt Kristofer väldigt nöjd med den nya identiteten, men Milk har valt att hålla verktygslådan stram, med få färger, typsnitt och grafiska element.

Den gamla logotypen.

– Ger vi 5-10 alternativa färger så kommer alla de alternativen användas. Vi kommer att behöva bredda färgskalan i framtiden, men i dag håller vi i tyglarna, säger Kristofer.

Även bildmanéret kommer att uppdateras, men det finns viss problematik när det kommer till att ta fram en bildbank, påpekar Gunnar Skarland.

– Dels kan det vara svårt att få till den varma känslan vi vill komma åt i de sjukhusmiljöerna, men det finns dessutom fotoförbud på flera av dessa avdelningar. Många av de bilder vi använder i dag har tagits av glada amatörer, av föräldrar som fotat deras barn. Nu försöker vi strama lite även på den punkten, men det arbetet kommer att ta tid.