Förenad kraft i Schibsteds logotyp

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2019-09-13
Schibsted tar fram ny visuell profil för att attrahera talanger och synas bättre.

I den nya identiteten ingår en ny logotyp, ny symbol, ny färgpalett och ett varumärkesmönster. Logotypen har gjorts till en tydligare avsändare, nu består den endast av företagsnamnet, där det tidigare följdes av ”Media Group”. Det versala S:et i logotypen skapar en symbol och i den syns ett mönster som kan användas även utanför logotypen. Den nya färgpaletten ska låta Schibsted ”prata högt och lågt”.

— Schibsted har alltid blickat framåt och ständigt utvecklats för att göra skillnad i människors liv. Nu är det även dags att utveckla hur vi ser ut, så att vi får ett modernt uttryck för ett modernt bolag, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.

Varumärkes- och designbyrån Bold har arbetat tillsammans med Schibsted för att ta utveckla den nya identiteten.

— Under arbetet med Schibsted blev det uppenbart att företaget är alla dess beståndsdelar – de olika produktvarumärkena – och om alla arbetar tillsammans kommer det att skapa ännu mer ävrde. Det var så idéen om ”The unifying force” föddes, säger Oscar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold.

Det är mönstret i logotypen som symboliserar kraften Oscar Lübeck nämner, det ska uttrycka rörelse som sammanflätas.

— Min vision är att Schibsted ska vara ett stöttande fundament för alla våra varumärken. Jag hoppas att vår nya visuella identitet och varumärkesstrategi ska hjälpa oss i vårt arbete att skapa samarbete och gemensam utveckling, men även hjälpa oss framstå som en attraktiv arbetsgivare både för nuvarande och framtida personal, säger Kristin Skogen Lund.