– Det här är våra första annonser på arabiska, polska, somaliska, finska, spanska, turkiska och farsi, och till råga på allt för Sveriges största kulturhistoriska museum, säger Jakob Lind, projektledare och vd på Futurniture, i ett pressmeddelande.
För att nå ut till en bred publik inför museets 142-årsjubileum är reklamkampanjen spridd på bland annat tunnelbanan, i pluggannonser och på kulturtavlor. Byrån har även gjort ett digitalt personlighetstest för att sprida i sociala medier.
På utställningen kommer man att kunna beskåda 50 allmogemöbler ur Nordiska museets samlingar från perioden 1750–1850. Futurniture har tillsammans med möblerna placerat ut kontrastrika samtida material, som till exempel graffiti av Kollektivet Livet Produktion.
– Historiska allmogemöbler är ju core business för nordiska museet och den här typen av föremål har mycket restriktioner kring sig. Men just därför är det så kul att lyckas leka med materialet som Futurniture gör, säger Lena Landerberg, projektledare och producent på Nordiska museet, i ett pressmeddelande.