Tips från fyra designchefer

TEXT 

Mårten Huzell

PUBLICERAD 

2018-03-07
Fyra designchefer från fyra stora företag ger tips kring hur de förbättrat sin designprocess för att nå ut till användarna och konsumenterna.

[prenumerera]

Tidskriften Creative Review har tillsammans med Adobe intervjuat en rad designchefer som gett sin syn på vad som utgör en bra designprocess. I rapporten, Working lives, svarar cheferna på vad de tror  krävs för att skapa produkter och tjänster som tilltalar konsumenter. Hur skapar man till exempel en app som får stanna kvar på telefonen och inte raderas eller ligger oanvänd?

Hos mobiloperatören 3 går man mot strömmen, till kontoret, och undviker den mobila arbetsplatsen. Enligt designchefen Martin Samuelsson uppnår de bäst resultat när de arbetar tillsammans, fysiskt, på kontoret. Det handlar om att bidra med sin kompetens och kunskap och om att vara närvarande.

För Izettle var användartester avgörande när de tog fram sin kortläsare. Enligt Jason Gregory, chef för produktdesign, gav användartesterna värdefulla insikter och man kunde snabbt hitta fel och sätt att förbättra produkten utifrån konsumenternas feedback.

Thomas Johansson, designchef på Electrolux, ger sina designers svängrum att skapa lösningar som ska göra vardagen enklare och fokuserar på användaren. Med användaren i centrum blir upplevelsen en viktig del av funktionen och Electrolux försöker tilltala flera sinnen hos användaren för bättre interaktion.

Bang & Olufsen vet hur snabbt det rör sig i den digitala utvecklingen och att företag måste jobbar effektivt för att hänga med. Kresten Bjørn Krab-Bjerre, chef för sound concept på Bang & Olufsen, berättar att de använder sig av både digitala prototyper och 3D-printing för att snabbt ta fram prototyper och därigenom korta ner tiden från koncept till färdig produkt.

Läs hela Adobe Working lives-rapporten här.