Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tips från fyra designchefer

TEXT Mårten Huzell
ÄNDRAD 2018-03-09 | PUBLICERAD 2018-03-07

Fyra designchefer från fyra stora företag ger tips kring hur de förbättrat sin designprocess för att nå ut till användarna och konsumenterna.

Annons

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Tidskriften Creative Review har tillsammans med Adobe intervjuat en rad designchefer som gett sin syn på vad som utgör en bra designprocess. I rapporten, Working lives, svarar cheferna på vad de tror  krävs för att skapa produkter och tjänster som tilltalar konsumenter. Hur skapar man till exempel en app som får stanna kvar på telefonen och inte raderas eller ligger oanvänd?

Hos mobiloperatören 3 går man mot strömmen, till kontoret, och undviker den mobila arbetsplatsen. Enligt designchefen Martin Samuelsson uppnår de bäst resultat när de arbetar tillsammans, fysiskt, på kontoret. Det handlar om att bidra med sin kompetens och kunskap och om att vara närvarande.

För Izettle var användartester avgörande när de tog fram sin kortläsare. Enligt Jason Gregory, chef för produktdesign, gav användartesterna värdefulla insikter och man kunde snabbt hitta fel och sätt att förbättra produkten utifrån konsumenternas feedback.

Thomas Johansson, designchef på Electrolux, ger sina designers svängrum att skapa lösningar som ska göra vardagen enklare och fokuserar på användaren. Med användaren i centrum blir upplevelsen en viktig del av funktionen och Electrolux försöker tilltala flera sinnen hos användaren för bättre interaktion.

Bang & Olufsen vet hur snabbt det rör sig i den digitala utvecklingen och att företag måste jobbar effektivt för att hänga med. Kresten Bjørn Krab-Bjerre, chef för sound concept på Bang & Olufsen, berättar att de använder sig av både digitala prototyper och 3D-printing för att snabbt ta fram prototyper och därigenom korta ner tiden från koncept till färdig produkt.

Läs hela Adobe Working lives-rapporten här.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop