
Brief från kund var att den nya identiteten skulle hjälpa till att särskilja Blåsarsymfonikerna från andra aktörer på Stockholms kulturscen.
– Gärna på ett vis som attraherade en bred och yngre publik som kanske inte fått upp ögonen för blåsmusik ännu. Det utvecklade sig till ett drömprojekt där vi fick stor frihet att ta ut svängarna och både utmanade och utmanades av teamet på Blåsarsymfonikerna under hela processen, säger Maja Nylund, designer på Garbergs.
För att få identiteten att stå ut ritade Garbergs fram en symbol bestående av ett abstrakt B som skulle symbolisera blåsmusikens källa: andningen med bröst och mage.

– Genom att hålla linjen rundad och obruten skapar det formen av ett instrument, samtidigt som det hålls enkelt och distinkt och kan få liv i rörliga uttag, säger Lowe Steiner, designer på Garbergs.
Han förklarar vidare att de genom färgvalet ville bryta av mot de runda elementen med en utsående och modig primärfärg. Därför föll valet på en stark gul (#EDFF00) som kontrast till komplementfärgerna i gråskala.
– Det kändes viktigt att sätta ett tydligt typografiskt språk som talar högt och bryter från kategorins generellt raka typografi. Därför gjorde vi en skräddarsydd version av typsnittet Youth som vi döpte till Blown Away Sans, säger Lowe Steiner, designer på Garbergs.

Bild: Garbergs.
– Den nya identiteten speglar det Blåsarsymfonikerna står för idag; en modern, djärv och nyskapande orkester som blåser liv i stadens musikscen. Teamet på Garbergs har gått all in och lekt fram en slagkraftig identitet som vi är superglada över att kunna använda framöver, säger Elenor Wolgers, marknadschef för Blåsarsymfonikerna i ett pressmeddelande.


Bild: Garbergs.

